Hati yang redho vs hati yang sabar


Dua situasi ini sangat berbeza.

Hati yang sabar adalah hati yang menekan rasa, menelan derita, hanya diri sendiri yang tahu amukan badai di dalam jiwa kerana keadaan dirinya tidak nampak di luaran.

 

Diri mampu tersenyum riang bersama keluarga, rakan dan taulan tapi jiwa merana.

Hanya bercerita dengan Allah, mengadu dan bermunajat.

Lagi dan lagi,….

 

Manakala hati yang redho, derita dan sengsara sudah tidak dirasai,…

Dia tenang luar dan dalam.

 

Sangat tinggi penyerahan dengan Allah swt,..

 

Hati sentiasa berkata2 dengan Tuhannya,.

Wahai Allah, aku ini hanya hambaMu, Engkaulah Tuhanku,.. Buatlah, lakukanlah sesuka hatiMu terhadap diriku, aku redho. Walau apapun qadha dan qadarMu yang telah Kau tetapkan untukku, ketahuilah wahai Allah, itulah yang terbaik untukku,   kerana ianya datang dariMU…   takkan mungkin Kau dengar keluhan dari ku, baik dari mulutku, apatah lagi dari hatiku, kerana wahai Allah, Engkaulah kekasihku, Engkaulah jiwa ragaku, mana mungkin akan timbul ketidakpuasan hati kerana hatiku sudah mabuk dengan kasih sayangMu, lantaran itu, buatlah wahai Allah, apa jua pun untukku,…

 

Hati yang redho, akan mengalir dalam jiwa raganya ketenangan yang shahdu,.. yang nampak hanya Allah. Allah dan ALLAH.

 

walau kekadang jatuh dalam struggle, tetapi cepat nampak ini dari kekasihku, ALLAH swt, lalu hati terus tenang , damai dan tenteram,..

 

Allahu akbar,..

One thought on “Hati yang redho vs hati yang sabar

  1. Alhamdulillah.Saya diuji dengan suami chatting dengan perempuan lain.Bukan setakat chatting tapi “cyber sex”.Hati saya hancur luluh,kecewa dan saya minta dia lepaskan saya.Saya hilang sabar dan hantar sms yang menyakitkan hati.Dia meminta maaf dan berjanji takkan mengulanginya lagi.Setelah saya menbaca ruangan puan ini, hati saya menjadi tenang.Semuanya dari Dia,kita hanya hambaNya.
    Saya menjadi sangat positif.Terima kasih banyak2.Ruangan Puan membantu saya supaya lebih dekat denganNya.Syukran jazillah

Tinggalkan Jawapan

