penawar hati dengan halaqah iman


secara jujurnya, jika hingga saat dan tika ini, tatkala membaca bait2 yang kutulis ini pun, kamu masih ada mengharap  pada makhluk, yang kufokusklan pada suami, kerana kaum hawa lazimnya terlalu bergantung harap pada suaminya, maka ketahuilah sesungguhnya kamu dalam SYIRIK.

ALLAHU AKBAR.

baik pengharapan itu kau letakkan pada mengharapkan kasihnya, mengharapkan layanan baiknya, mengharapkan pada layanan lembutnya , mengharapkan pada tutur manisnya, mengharapkan pada sifat tanggungjawabnya pada keluarga mahupun pengharapan yang kau letak pada kekuatan nafkah zahir dan batin darinya sekalipun, kau tetap menempah murka Allah dengan wujudnya syirik dalam hatimu.

ALLAHU AKBAR.

pengharapan kita hanya satu, pada ALLAH swt. tiada yang mampu memberi kita apa2 kecuali ALLAH. suami hanya makhluk yang lemah sebagaimana kita.

taatnya seorang isteri kepada suaminya adalah hanya semata2 kerana ALLAH. kasihnya seorang isteri kepada suaminya juga hanya kerana ALLAH.bukan diri suami itu sendiri,  jika bertembung hukum hati, maka gugur suami, tetapi ALLAH yang perlu didahulukan.

antara kasih pada suami, dan kasih pada ALLAH, kasih pada ALLAH yang perlu didahulukan. antara taat pada suami dan taat pada ALLAH, ketaatan pada ALLAH yang perlu diutamakan.

kerana itu sekiranya suami tidak mampu mendidik hati dan jiwa kita menuju ALLAH swt, maka kita perlu ‘mencari’ ALLAH sendiri. Doalah sungguh2 dengan ALLAH swt agar dibukakan jalan dan caranya.

doa syirik sangat besar ,  kerana syirik, diri kita dipenuhi kezulmatan. kita tidak mampu nampak cahaya ALLAH. hati tidak nampak nizam ghaib, hanya tertakluk dengan nizam zahir. maka kita tidak mampu nampak ALLAH, hati terlalu bergantung dengan asbab duniawi.

hati tahu ALLAH ada, hati tahu ALLAH hebat, tetapi tidak mampu rasa malah akan menidakkan kekuatan dan kehebatan ALLAH swt,

bila orang kata, makanan kalau takde , tak mati, kalau kita tak minum air, inshaallah takde apa2. hati akan menidakkan. macamana pulak boleh tak makan tak apa2, tak minum, okay je… kalau jasad tak dapat minum 3 hari, kita akan mati , kata doktor, kalau tak makan seminggu, boleh bawak maut, fakta saintifik. betul ke? betullah sebab ada bukti, ada statistik, dan pernah berlaku, orang tak jumpa air seminggu , mati kekeringan air dalam jasad. orang tak makan seminggu, mati kerana badan terlalu lemah.

ALLAHU AKBAR.

jika bgitu yang kita rasa, dimana kekuatan dan kehebatan ALLAH yang kita kata, kita tahu?

bukankah ALLAH maha berkuasa ? boleh aje ALLAH menghidupkan orang tanpa makanan dan minuman. lihat apa yang berlaku pada ashabul kahfi. tanpa makanan dna minuman selama 309 tahun, tapi bila ALLAH bangunkan mereka, okay aje.

ALLAHU AKBAR.

bukan makanan dan minuman yang memberi kehidupan, tetapi ALLAH.

tahu dan yakin tidak sama,

hati yang tahu tetapi tidak yakin, bukanlah hati yang beriman.

sedangkan hati itu raja, jika baik hati, maka baiklah kerajaannya.

hati jugalah tempat jatuh pandangan ALLAH. bukan pengetahuan kita, bukan fikiran kita.

ALLAHU AKBAR

untuk dapat tuju ALLAH , kita sentiasa kena buat halaqah iman. memperbaharui iman kita.

kita tiada kekuatan, yang ada kekuatan itu ALLAH.

kekuatan , semua jenis kekuatan adalah milik mutlak ALLAH. hak yang hakiki. untuk dapat kekuatan, kena doa dengan ALLAH agar diberi kekuatanNYA.

kekuatan untuk tabah, kekuatan untuk memaafkan, kekuatan untuk sabar, kekuatan untuk nampak ALLAH dalam segala hal, kekuatan untuk redho, kekuatan untuk tujuNYA, kekuatan untuk bergantung hanya kepadaNYA.

semua jenis kekuatan.

kita tidak punya,

semua itu hak ALLAH,

untuk kita ada kekuatan, kena minta dengan ALLAH swt.

untuk minta, kena ada kekuatan  doa.

hanya dengan taufik dan hidayat ALLAH swt sahaja kita mampu dapat kekuatan doa yang makbul.

ramai mana antara kita yang ragu dengan doa kita sendiri,,,,?

ramai mana antara kita yang tidak yaqin dengan doa kita sendiri…?

malah , ramai mana antara kita yang putus asa dengan doanya sendiri…?

 

ALLAHU AKBAR.

sedang doa itu senjata mukmin.

untuk berdoa itu sendiri kita perlu kekuatan dan taufik dan hidayat ALLAH, taqdir ALLAH.

ALLAHU AKBAR.

kekuatan semua itu, untuk bebas dari cengkaman derita dunia, kita perlu ada kekuatan. kekuatan tidak boleh kita pungut, tidak dapat kita kumpul…

kekuatan hanya dapat kita miliki dengan izinNYA.

kekuatan hanya dapat kita miliki jika kita MOHON.

mohon dariNYA.,

yang MAHA memiliki KEKUATAN.

segala KEKUATAN.

 

ALLAHU AKBAR.

 

kejarlah cinta ALLAH, pasti hati akan tenang, tenang setenangnya.. jika kita masih mengejar cinta makhluk, masih mengharap cinta makhluk, kita hanya akan dilingkungi derita.

untuk dapat cinta ALLAH, kena bersih hati. untuk sentiasa bersih hati kena banyak cuci hati. kena banyak istighfar. kena banyak munajat , MOHON hati yang suci bersih.

banyak lah buat halaqah iman.

sentiasa bercakap dengan hati. cerita dengan hati akan kehebatan ALLAH, keagungan ALLAH swt. kebesaran ALLAH. ALLAH yang cipta langit. ALLAH yang cipta siang dan malam, malam tidka mungkin melintasi siang, siang tidak mungkin mendahului malam. allah yang cipta semua makhluk. allah yang tidak pernah lelah , letih dan mengantuk dalam mengurus makhlukNYA. mAHA suci allah,

 

inshallah., sebutlah akan kelemahan diri dan pohonlah kekuatanNYA.

 

 

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s