mawaddah dan rahmah


Perkahwinan itu suci dan menghalalkan hubungan. Melaluinya Allah masukkan rasa kasih dan sayang , belas kasihan dan hidup tenang aman dan damai.

Rasulullah memandang tinggi dan sangat mengambil berat akan hal ehwal wanita dan para isteri baginda. baginda memberi satu hari dari hari baginda walaupun baginda sangat sibuk , untuk para wanita bertanyakan pada baginda dan mengadukan hal.

baginda membantu isteri baginda dalam hal2 rumah tangga dan mendidik anak2 baginda.

baginda menjahit pakaian baginda yang terkoyak sendiri dan tidak pernah merungut pasal makanan, ada baginda makan, jika tidak baginda akan berpuasa.

jika pulang lewat dan isterinya telah tertidur, baginda tidur di hadapan pintu rumah tanpa memarahi isteri baginda.

jika mengaji , baginda gemar menyandarkan badan baginda ke bahu isterinya, malah gemar juga baring di atas pangkuan isterinya.

baginda mengajak isterinya bergurau senda dan berlumba lari.

sentiasa bercakap lemah lembut dan mencium isteri baginda , malah tidak pernah sekalipun baginda mengangkat suara memarahi isteri baginda apatah lagi memukul mereka.

pesan rasulullah pada umatnya sentiasa adalah berbuat baiklah kamu kepada isteri2 kamu , sesungguhnya mereka lah penolong mu yang setia.

dan firman ALLAH swt:

1. “Sesungguhnya telah ada dalam diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. (al-Ahzab [33]: 21)

2. “Katakanlah (wahai Muhammad!): Jika kamu mencintai Allah, maka ikutlah aku, nescaya Allah akan mencintaimu.” [Ali ‘Imran: 31]

 

maka, mengamalkan sunnah rasulullah adalah suruhan Allah swt, lalu bagaimana kita mahu menjawab jika berada di hadapan ALLAH swt nanti, wahai kaum suami yang menzalimi isterinya sendiri?

hanya ALLAH sahajalah sebaik2 tempat kita berserah diri.

2 thoughts on “mawaddah dan rahmah

  1. ramai suami mengharap kasih sayang dari isteri ttapi memberi hanya sekadarnya. suami zaman ini terlalu sukar berterima kasihdanmeminta maaf.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s