kemarahan


Kata Aisyah bt Abu Bakr, r.a, tidak akan sihat orang yang terbersit kemarahan dalam dirinya. Kemarahan ini dari api. api ini adalah asal usulnya jin dan syaitan.

Sesiapa yang mudah marah, maka dia mengundang bukan sahaja penyakit, tetapi menjadikan dirinya sebagai wadah yang selesa untuk didiami gangguan makhluk.  sabda Rasulullah saw. jin dan syaitan itu menggunakan aliran darahmu sabagai laluan mereka.

Baran , marah, kemarahan , rasa nak marah , semuanya adalah alat syaitan untuk merosakkan anak Adam. seseorang yang mengikut rasa marahnya akan jatuh kekuatan rohaninya. Kekuatan rohani sahajalah yang menguatkan kekuatan dalaman seseorang dan menjadikannya khalifah yang sebenar.

bila mana kekuatan rohani kita jatuh, maka kita tidak mampu menjalani hidup sebagai hamba yang mukminah dan solehah. Kita mudah tewas dengan bisikan syaitan dan membuat keputusan terburu-buru. Sangat kedekut dan penuh was-was serta syak wasangka. badan makin tak sihat dan rohani makin terus jatuh, kesudahannya kita tidak mampu nampak ALLAH. lalu bila ditimpa musibah sedikit , kita terus menderita dan sengsara. nampak dunia adalah segalanya.

banyak sekali impak kemarahan pada kita. maka banyaklah bersabar dan menekan nafsu amarah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s