memahami dan memasukkan cinta – 3


hal rezeki,.. (once more)

ramai betul yang bercerita, mengadu, mengeluh perihal rezeki dan tanggung jawab ini,..

sebenarnya, senang jer,…

seringgit kita keluarkan untuk anak-anak, bantu suami ALLAH balas sepuluh ringgit,…

seratus? ALLAH bagi balik seribu,..

seribu? ALLAH bagi balik sepuluh rabu,..

 

bukankah satu kebaikan itu , ALLAH balas sepuluh?

lalu, apa nak ditakutkan pasal rezeki,.. pahala lagi milik kita,..

syaratnya,.. buat ikhlas, bagi dengan rela, niat kerana ALLAH,… dan  tiada sesal di hati, tiada kesal di dada, tiada ungkitan di mulut, tiada ingat di fikiran,…

rezeki bukan milik kita, ALLAH yang beri,.. keluarkanlah, belanjakan,.. pada jalan yang betul, ..

dan sabda Rasul, junjungan tercinta,.. sedeqah itu pendinding api neraka, ,..

lalu, untuk memasukkan cinta, jangan pertikai soal rezeki dan betapa banyak pengorbanan rezeki yang telah kita buat,… itu semua dari ALLAH.

yakinlah,..

Advertisements

5 thoughts on “memahami dan memasukkan cinta – 3

  1. Assalamualaikum Puan, betul seperti puan katakan, setiap yg dikeluarkan utk anak2 Allah beri pahalanya kpd kita..Tapi bagaimana saya ingin menjadi ikhlas dlm bab ini dgn suami sekiranya semua tanggunggan saya yg perlu lakukan…Dalam pada itu, perasaan, hati & emosi saya disakiti oleh suami…Dulu saya seorang yang tidak berkira, sehinggalah suami mula membuatkan hati & perasaan saya terganggu….Dan pendapatan yg diperolehinya tidak akan dihulurkan sekiranya saya tidak minta…Mohon nasihat dan pandangan Puan.

    1. dalam kes nita, melibatkan beberapa hal,.. tanggung jawab, sifat buruk , emosi, perasaan dan hak. perlu diselesaikan satu persatu. hal tanggung jawab suami ni sebenarnya akan menjadi kudis dalam diri jika kita tak proses hati , apabila ada masalah ajer dari suami kudis yang sedia ada itu mula menanah , jadi hati mula cuak dengan perangainya,.. sebenarnya insyaallah boleh dirawat maslaah nita, ni,.. jika setuju, boleh buat rawatan dengan saya, kita kupas satu persatu dan rawat satu persatu juga, muga dengan persetujuan, ada kekuatan dalam ikhtiar rawatan dengan izinNYa, insyaallah. untuk tahu syarat rawatan boleh col saya, lebih tepat diagnosisnya, insyaallah.

  2. sekiranya kita mengeluarkan wang untuk bersedekah dengan ikhlas tanpa rasa menyesal dan mengharapkan allah memberi ganjaran semula dengan nilai wang yang disedekah itu adakah itu dikira tidak ikhlas?

    1. ikhlas ini hanya ALLAH yang boleh menilainya, apa yang kita mampu lakukan adalah buat sebaik mungkin mengikut daya kita dan berserah sepenuhnya kepadaNYA, banyakkan doa muga setiap amalan kita ikhlas kerana ALLAH SWT. muga kita termasuk dalam golongan orang yang diberi kekuatan, insyaallah.

      rezeki di tangan NYA, yakinlah, sedeqah yang ikhlas pasti ALLAH akan beri balik jauh lebih besar dari yang kita sedeqahkan, insyaallah. kalau kita bergaji pula, kekuatan gaji kita itu penuh barakah, walau sedikit tapi sangat mencukupi.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s