asmaul husna


pernah Junjungan Mulia kita terdiam tatkala mendengar seorang sahabat berdoa ke hadrat Ilahi dengan menggunakan pelbagai asmaul husna dalam doanya.. apabila perasan beginda mendengar, sahabat bertanya, apakah boleh dia berdoa dengan cara demikian,.. nabi bersabda, baginda tidak mendengar melainkan sebaik-baik doa.

 

Anjuran untuk berdoa menggunakan Asmaul Husna telah tercermin dalam firman Allah:
“Hanya milik Allah Asma-Ul Husna, maka berdoalah kepadaNya dengan menyebut Asma-Ul Husna, dan tinggalkan orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-namaNya. Nanti mereka akan mendapatkan balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.” (Surat Al-A’rof Ayat 180).
dengan menyebut asmaul husna dan faham maksudnya sehingga ke luhur hati kita, akan menyebabkan kita sedar bahawa kita hanyalah hambaNya dan dengan memahami secara mendalam serta menghayati maksud asmaul husna terutama tatkala hati kita penuh tawadhu’ bermunajat kepadaNYA akan membuatkan hati penuh cinta dengan ALLAH …
membuatkan jiwa jadi segar bugar dan kita dapat rasa kekuatan rohani kita mengukuh.. sebutlah asmaul husna.. berdoalah denganNYA ..Yang memiliki nama-nama yang baik..
namun, jangan sesekali menggunakan namaNYA untuk bertawasul tanpa memahami apa yang kita lakukan.. buatlah semuanya ikhlas kerana ALLAH.. semuanya lillahi taala.. sahihkan  niat amalan kita semata-mata kerana ALLAH swt.
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s