suami


ramai sekali isteri yang tidak berpuas hati dengan suami masing-masing. ada yang berasas, ramai pula yang tertipu dengan ‘asas’ itu.

bagaimana mahu mengatasi masalah ini..

sebenarnya ada beberapa permasalahan , satu ; masalah yang membawa rasa tidak puas hati itu.

keduanya, bagaimana mahu mengatasi rasa tidak puas hati itu.

ketiga; bagaimana mahu mengatasi masalah yang membawa kepada masalah rasa tidak puas hati itu .

semua masalah ini secara logik akalnya boleh diatasi bila masalah yang membawa kepada rasa tidak puas hati itu selesai,..namun, ironi nya, .. ia tidak semudah itu.

kenapa..

1, masalah itu berpunca dari orang lain; di sini , suami lah puncanya..

2.rasa tidak puas hati itu sendiri bercambah, bertambah dan tidak akan pernah habis..

lalu, balik pada cara termudah untuk kita buang rasa tidak puas hati itu adalah kita tidak nampak masalah.. bukan menipu diri tetapi menganggap apa yang kita lalui adalah dengan izin Allah, lalu pasti ada hikmah di sebaliknya.

biasanya cara ini akan membawa kepada masalah kedua tadi . .. masalah rasa tidak puas hati yang tak akan pernah habis..kerana ramai akan berkata.. macam tu, ‘baguslah’ suami tak akan pernah hentilah buat tak betul sebab kita diam jer , tak boleh bersuara,… biar je dia buat apa yang dia suka..

pokoknya, jika kita punya masalah tak puas hati kerana berpuas hati dengan kehidupan kita yang kita lalui sekarang.. masalah tidak akan putus-putus hadir dalam hidup..

jika kita mampu pergi kepada cara pertama tadi iaitu ‘tidak nampak masalah’ dan percaya bahawa semua itu ada hikmah, maka hidup kita akan berubah dari menderita kepada bahagia, dan tiba-tiba kita dapati masalah tadi yang begitu berat membebankan hati kita, Allah tarik dan kita nampak warna warni dalam kehidupan.

rahsia dan senjata mukmin adalah doa,.. kekuatan kita adalah ikhtiar dan usaha. muga faham maksud post hari ini dan punya kekuatan untuk keluar dari belenggu ketidakbahagiaan ..insyaallah.

Advertisements

One thought on “suami

  1. saya dh berkahwin 16 thn dn dikurniakn 6 0rg ank..yg 1st pn dh 15 thn..masalah sy suami sy terlalu ego dn berlagak sombong..dgn ibu ayah sy pn xmau hormat..panas baran..susah nk berbncang dgn dia..akhirnye maki hamun yg sy dpt..semua kerja jaga ank,hantar ank ke sekolah semua sy buat padahal dia ada kt rumah..senang ckp semua pekara berkaitan dgn ank,rumah semua saya..sy pn berkerja tp partime je la..sy pn xtau nk buat mcm mn dgn suami sy2

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s