asal bahagia


bahagia sebenarnya datang dari pemikiran kita. sekiranya kita mampu mengawal pemikiran kita, insyaallah kita mampu bahagia walau dalam keadaan apapun hidup kita itu. pemikiran bahagia pula berkait rapat dengan bisikan yang ia terima. sekiranya bisikan  yang datang pada otak kita adalah bisikan buruk; syaitaniah, haiwaniah atau nafsaniah, maka mana mungkin mahu bahagia?

tipu daya syaitan dan iblis sangat tinggi, kita diperbudakkan dan dibodoh-bodohkannya,.. maka kita akan terus hanyut dalam kejahilan dan hanya mengundang murka ILAHI..

bisikan haiwaniah sangat zalim dan berhati kering.. manakala bisikan nafsu paling payah dihancurkan. kerana jiwa kita sangat suka menuruti bisikan ini..justeru itu,..andai 3 bisikan ini yang menguasai pemikiran kita, maka usahkan bahagia bertandang, malah derita yang berkunjung tiba.

bisikan yang membawa kebahagiaan ialah bisikan malakiah dan ilahiah. jiwa akan sentiasa tenang dan musibah dianggap asam garam kehidupan yang perlu ada untuk menjadi rencah kenikmatan islam dan kemanisan iman.

untuk memiliki bisikan baik kita perlu hancurkan sifat buruk dalam diri, .. untuk hancurkan sifat buruk, tak boleh ada bisikan 3 tadi, syaitaniah, haiwaniah dan nafsaniah. untuk hancurkan bisikan 3 tadi , jalan paling mudah dengan melakukan rawatan, …kerana diri sendiri tidak mampu merawat .

 

insanlah khalifah allah di dunia sementara ini, muga kita diberi kekuatan menjadi khalifah Allah sejati, insyallah.

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s