peningkatan kes penyakit mental


statistik dikeluarkan baru-baru ini tentang peningkatan penyakit mental di kalangan masyarakat Malaysia . Kaum wanita didapati golongan paling ramai yang menghidap penyakit tersebut..

mengapa yer masalah ini berlaku?

sedang firman Allah swt.

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik”.(Ali Imran:110).

kita adalah umat terbaik yang Allah jadikan dan kita adalah sebaik – baik makhluk ciptaan Allah. kitalah yang bergelar khalifatullah…

lalu,.. di mana silapnya?

1. gersangnya jiwa.

jiwa manusia tidak lagi dipenuhi dengan taufik dan hidayah Allah, rahmat Allah lari beribu batu jauhnya .. manusia terbelenggu dengan sifat mazmumahnya sendiri.. tenggelam dalam kegelapan kezulmatan. tidak nampak cahaya…

2. runtuhnya benteng iman

sabda rasul,.. tafsirannya..  iman nya seorang gadis terletak pada malunya…

malangnya jelas dalam arus kemodenan kini,.. ramai gadis yang tergadai malunya..

pakaian tidak lagi menutup aurat sekadar pakaian ketat yang membalut tubuh dengan tudung pendek yang tidak lagi menutupi dada.. rambut yang diperangkan dan pegangan pada jodoh mesti dilalui dengan bercinta yang disulami dengn cumbu rayu dan disirami dengan perlakuan zina.. nauzubillahi min zalik..

3. keberadaban yang bukan lagi berkiblatkan kitabullah dan berpegang pada sunnah rasulullah.

bertepuk tampar antara lelaki dan perempuan tidak lagi dipandang haram, pergaulan bebas dianggap bebas dari sifat kolot , malah berpeluk bercium hatta sampai ke tahap zina juga telah dianggap sebagai hak peribadi kerana kubur itu nafsu nafsi..

 

4. pemakanan yang rata-ratanya haram dan syubhah..

benar, tidak mengetahui makanan itu haram adalah  suci dari sudut feqah, namun, mengkonsum makanan yang haram tetap menjatuhkan kekuatan rohani baik kita sedar atau tidak. malangnya , apabila kekuatan rohani jatuh, kekuatan jasad juga jatuh, bila kekuatan jasad jatuh , kekuatan imuniti juga jatuh dan bila kekuatan rohani, jasad dan imuniti jatuh, maka jatuhlah juga kekuatan dalaman.

bila kekuatan dalaman jatuh, manusia bukan sahaja mudah berpenyakit malah akan mudah stress, murung, cemburu baran, hasad dengki dan bagai . lalu inilah antara punca sakit mental.

 

jelasnya, tanpa kekuatan dalaman, mana mungkin kita mahu melalui mehnah dan tribulasi hidup dengan sabar, ikhlas , tenang dan redho..

gagalnya kita untuk menerima semua qada dan qadar Allah dan tidak mampu menerima tekanan menyebabkan mental menjadi lemah dan bermasalah.

bagaimana mahu mengatasi?

1. berbalik pada sunnah rasul..

ikutlah sunnah rasul, dan jaga semua adabnya, adab makan, adab beristinjak, adab tidur dan bagai.

2. jaga pemakanan..

 

ingat sabda rasul junjungan:

kami adalah umat yang makan ketika kami lapar dan berhenti sebelum kami kenyang.

3. naikkan imuniti tubuh.

elakkan (jangan sesekali) tidur lepas subuh dan lepas asar.

banyak rahsia dalam mengikut sunnah rasul..

 

ambil satu sebagai contoh..

sunnah rasul tidur sejam selepas isya’ dan bangun ketika 2/3 malam (dalam lingkungan jam 3/4 pagi- mengikut perubahan waktu solat).

 

tidur awal waktu akan menjadikan otak berada dalam gelombang delta. hanya gelombang delta akan menyediakan otak untuk menerima tenaga sinar yang datang bersama gelapnya malam . tenaga sinar itu akan mentenagakan kelenjar pineal yang berfungsi merembeskan hormon melatonin ( hormon yang tak mampu dihasilkan secara makmal) yang bertindak sebagai agen pembawa kedamaian dan ketenangan dalam jiwa.

satu hormon yang perlu untuk menstabilkan jiwa dan merawat mental.

manakala bangun di awal pagi akan menyebabkan paru-paru dan jantung menerima oksigen yang tepu di udara dan  merawat organ tersebut, disamping tenaga cahaya warna violet yang keluar pada waktu itu mentenagakan kembali organ hipothalamus. hipothalamus adalah organ yang menjaga fokus dan tumpuan.. usus berfungsi dengan baik apabila minda mampu fokus.. usus yang sihat menjamin tubuh dan kesihatan yang sihat.

sebenarnya rahsia sunnah rasul tersimpul kebaikan yang dalam dan tinggi pada umatnya dan mampu dihuraikan secara saintifik.

amalkan sunnah rasul, bukan sekadar merawat masalah mental, malah menguatkan kekuatan dalaman yang seterusnya memberi kekuatan langsung pada rohani , jasad dan imuniti tubuh.

 

hidup ceria, berilmu, beramal

 

 

Advertisements

3 thoughts on “peningkatan kes penyakit mental

  1. boleh saya tahu, dari manakah sumber yang saudari perolehi berkenaan penghidap penyakit mental ini majoritinya adalah wanita?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s