sangkaan dan realiti


APA YANG KITA FIKIRKAN SELALU, ITULAH YANG NANTINYA AKAN MENJADI REALITI.

satu kenyataan yang besar, sebenarnya … tapi, itulah hakikatnya. berat fakta itu, berat lagi akibat yang ditanggung. lalu, persoalan di sini adalah, apa yang kerap berlegar di fikiran kita?

apa yang setiap masa, saat dan ketika sentiasa kita fikirkan ?

sangkaan dan apa yang kita fikirkan ini tidak dapat tidak, akan berkait dengan pemahaman dan penaakulan kita terhadap pengalaman hidup kita sendiri.

contohnya, seorang suami yang pernah menipu isterinya, punyai simptom sebelum yang menunjukkan ke arah itu, lalu, apabila berlaku simptom kedua, tentunya sangkaan isteri adalah si suami akan atau sedang menipunya sekali lagi.

ada dua; memang sebenarnya sisuami sedang menipu atau hanya sangkaan si isteri yang akhirnya tetap akan menjadi realiti juga sekiranya si siteri tetap berulang kali memikirkannya.

Pemikiran atau keinginan yang berulang kali disebut akan mempengaruhi tubuh untuk turut menjalankan proses di luar pemikiran logik atau di luar kawal atau separa sedar.

Alangkah malangnya bagi mereka yang tidak dapat mengawal otaknya, atau mereka yang tidak dapat mengawal persepsi otaknya (cepat melatah, melenting, marah, merungut). Oleh yang demikian kawallah kekuatan tenaga elektrik di otak kita kerana ia menentukan persepsi kita mengawal pemikiran dan persepsi kita kerana apa yang kita fikir itulah akan terjadi dan itu juga adalah ketetapan.

ingat, apa jua sangkaan kita akan bertukar menjadi realiti apabila kita kerap memikirkannya.

Advertisements

2 thoughts on “sangkaan dan realiti

  1. salam,
    tapi bagaimana untuk mengelakkan dari mempunyai sangkaan yg salah itu. Kdg2 kita cuba unutk tidak memikirkan yg negatif ,tapi kelukaan yg lepas adalah terlalu pahit untuk ditelan dan dilupakan. apatah lagi kalau ‘penipuan’ bukan hanya sekali tapi dah berkali2 dilakukan. kalaulah kita dpt membaca isi hati org lain, mungkin kita tidak akan mudah ditipu ya..

  2. Benar nona,inikan pula untuk mempercayai sang suami yang keprcayaan telah diberi dahulu tapi dimusnahkan dengan “penipuan”. Sukar sebeanrnya untuk diluahkan dengan kata2…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s