poligami dan emosi


”maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat supaya kamu tidak melakukan kezaliman”. (An-Nisa:3)

poligami dihalalkan oleh Allah swt.

poligami termaktub dalam hukumNYA, tiada yang dapat mengubahnya, mempertikaikannya , apatah lagi mengharamkannya.

walau apapun yang dipropagandakan oleh golongan – golongan tertentu tentang poligami, ia tetap halal di sisi ALLAH. lalu, sesuatu yang memang diatur oleh Yang Maha Mengatur, maka sebenarnya ketempangan sistem dan aturan itu tidak berlaku kecuali pada yang menjalankan sistem itu sendiri.

tempangnya pengamal poligami adalah kerana ketidaksempurnaan iman di dada, tidak sempurnanya iman di dada pula adalah ekoran daripada ceteknya ilmu. ceteknya ilmu di dada pula kemungkinan datang dari tingginya ego.

Islam itu indah, mana mungkin sesuatu yang indah melahirkan sesuatu yang jelek. tidak akan mungkin perkara itu berlaku kerana Islam bukan agama hasilan manusia, ia agama samawi, agama  dari Allah. Wahyu suci dari Maha Pencipta. Ayatullah yang sekiranya berulang kali baca membuatkan jiwa dan hati tenang .

sesungguhnya gagalnya poligami adalah kerana pengamalnya yang berasaskan nafsu dan emosi, sedang undang-undang yang telah disediakan Allah amat cantik sekali. soallah hati, muhasabahlah diri, banyakkan istighfar dan carilah ilmu, moga diri tidak terjerat dalam perangkap emosi hasutan nafsu dan syaitan yang direjam.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s