marah yang hitam


rasa marah yang terpendam akan membentuk menjadi toksik di bawah kulit dan tenaga kulit menjadi lemah. kita cepat tua dan kulit menjadi kusam dan tidak berseri. penyakit kulit seperti jerawat, bisul, dan lainnya akan bertandang, malahan kita juga mudah dapat alergi.

terutama sekiranya perasaan marah itu terpendam dan berlaku pada sebelah pihak sahaja.

angry-wifesebaliknya pula, rasa marah yang dilepaskan akan merosakkan sistem darah dan jantung. degupan jantung menjadi tidak normal dan kencang. yang lebih teruk, darah akan menjadi laluan syaitan menguasai diri. diri akan menjadi sebahagian darinya dan penyesalan tidak berpenghujung menanti.

kerana itu sabar berulang kali diucap dalam Al-Quran yang mulia.

[2.153]. Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) shalat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.

[2.155]. Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,

sabar adalah jawaban kepada banyak permasalahan. manakala untuk menenangkan hati pula, banyakkanlah zikrullah.

rahsianya adalah , cepat-cepat memotong apa-apa sahaja pemikiran yang negatif setiap kali ia bertandang , maka insyallah, kita tidak sempat ‘masak’ untuk marah.

[2.156]. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, “Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun”

[2.157]. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.

proseslah rasa marah yang terpendam dalam diri. banyak memaafkan dan maaflah dengan disertakan munajat kepada Allah agar hati kita dilembutkan dan maaf kita adalah maaf yang sebenar, panjatkan juga doa agar orang yang kita simpan rasa marah itu dilembutkan juga hatinya untuk memaafkan kita. maaf dua hala yang disertai dengan memohon bantuan dariNYA inilah maaf yang tiada dendam, maaf yang mampu membuat kita benar-benar memaafkan dan melupakan.

maafkan diri sendiri dahulu, dan pohon agar ALLAH memaafkan dan mengampunkan semua dosa-dosa kita, baik yang tersembunyi mahupun yang nyata.

maafkan suami. andai dia bukan suami yang baik, maafkan dia. mohon padaNYA agar ditunjukkan kita sekeluarga jalan NYA yang lurus.

maafkan madu, pada yang memiliki madu, dan mohon agar ALLAH lembutkan hatinya untuk memaafkan kita juga. mohon seikhlasnya.

maafkan anak-anak. mohon agar ALLAH senantiasa menyerapkan sifat kebajikan dalam diri kita dan diri zuriat kita.

maafkan ibu bapa, maafkan adik beradik, maafkan saudara mara, maafkan orang sekeliling, maafkan rakan sekerja.

moga marah yang hitam tidak bertapak dalam diri kita.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s