untuk maya


buat sahabatku maya,

hiba hati tidak terkira dengan apa yang telah berlaku. walau tidak mungkin dapat ditarik kembali perbuatanmu namun, sesungguhnya jelas Allah masih meyayangimu. andai tidak demikian, pastinya kamu tidak akan sedar dan terus bergelumang dengan dosa sehingga ke akhir hayat. dan andai tidak demikian, pastinya  bekas suamimu tidak akan memberikan peluang kedua untukmu. itu hidayah dari NYA.

tanpa diagnos, peluang itu tidak patut disia-siakan. kembalilah kepadanya. hidup kita ini bukan semata untuk kita tetapi juga untuk yang berhak atas kita iaitu anak-anak. bekas suami adalah bapa kepada anak-anakmu. sebenarnya dia yang terbaik membesarkan mereka dan ketahuilah anak yang membesar tanpa bapa sukar sekali untuk peroleh kecemerlangan hidup di dunia dan akhirat kerana bagi anak -anak  dan wanita, suami dan bapalah yang memegang ‘cahaya’ dan semangat dalam hidup mereka. tanpa ‘cahaya’ dan semangat itu pembentukan sahsiah mereka tidak sempurna.

syurga isteri itu di bawah tapak kaki suami. andai suami redha, maka Allah jua redha padanya, hal ini bukan boleh dibuat main-main.

bukan tempatnya untuk merasa sombong pada suami dan merasa cukup untuk hidup bersendirian. yakinlah, jauh lebih baik hidup bermadu daripada hidup bersendirian membesarkan anak-anak.

dekatkanlah diri dengan NYA. moga taufik dan hidayahNYA milik kita, bertaubatlah atas segala dosa, moga dengan mengalir airmata kerana taubat akan membersihkan jiwa dan hati kita. betapa banyak para sahabiah dan salafussoleh yang kembali kepada landasan yang benar setelah melakukan dosa besar termasuk umar alkhattab yang membunuh anaknya sendiri. yakinlah ampunan ALLAH amat besar. cumanya apabila dosa dengan suami maka harus menceritakan perihal dosa itu dan mohon ampunan darinya.

berdoa dengan Allah agar dilorongkan hati suami untuk mengampunkan dengan ikhlas.

buat semua sahabat, andai mahu mendiagnosis perlu maklumat yang lebih, bantuan hanya dapat dibuat sekiranya maklumat jelas. nyatakan;

nama penuh,

alamat,

pekerjaan,

berat,

tinggi,

dan nama ibu

maklumat perlu diberi untuk kedua pasangan. maklumat boleh diberi secara rahsia melalui hp 013 6215110.

selain daripada itu , ceritakan dengan jelas apa masalah yang mengganggu- masalah boleh diceritakan disini andai mahu dikongsi dan dijadikan teladan, jika tidak, boleh email; intanrohaida@yahoo.com. sebenarnya ada bayaran untuk membuka fail. RM25.00 dan masukkan ke akaun cimb  121 800 499 255 29. apa yang dapat ditolong, insyaallah , dengan izinNYA akan dimudahkan.

Luasnya ampunan Allah

Sebanyak apa pun dosa manusia, Allah pasti akan mengampuni, asalkan ia betul-betul bertobat. Allah SWT telah berjanji dalam Alquran, “Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertobat kepada-Nya. (Jika kamu, mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus menerus) kepadamu sampai kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberi kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya.” (QS Hud [11]: 3)

Tangan Allah terbuka setiap saat bagi orang yang mau bertobat. Rasulullah SAW bersabda, “Allah membentangkan tangan-Nya di malam hari agar orang yang berbuat keburukan di siang hari bertobat, dan membentangkan tangan-Nya di siang hari agar orang yang berbuat keburukan di malam hari bertobat. (Ini akan terus berlaku) hingga matahari terbit dari arah Barat (HR Muslim).

Dia akan mengampuni semua dosa, sekalipun dosanya sepenuh isi bumi, “Wahai manusia, sekiranya kamu datang kepada-Ku dengan membawa dosa seisi bumi kemudian kamu bertemu Aku dengan dalam kedaan tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu apa pun, niscaya Aku datang kepadamu dengan membawa ampunan seisi bumi pula,” demikian bunyi sebuah hadis qudsi yang diriwayatkan Imam Tirmidzi.

saudariku, maya,

hidup di dunia ini hanya sementara, baki usia kita entah seberapa, gunakanlah sebaik-baiknya.

makamsebelum mata terpejam, sebelum jasad ditanam.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s