poligami – madu


selalunya orang yang berpoligami merasa sakit hati bukan sahaja pada suaminya tetapi juga merasa sakit hati, cemburu, hasad dengki yang besar pada madunya. tak kiralah dia isteri yang bermadu atau yang dimadukan.

punca sakit hati datang dari masalah spiritual yang lemah. apabila spritual kita lemah; keyakinan turut hilang, semangat tiada. sekiranya kita tidak banyak bertenang kerana orang yang bermasalah spiritual perlu banyak bertenang. andai tidak begitu, masalah spritual ini akan menganggu emosi.

apabila emosi terganggu pula, maka kita akan mudah sedih, tidak gembira, bakhil:- bakhil duit, bakhil tenaga, bakhil senyuman, bakhil semuanya.

masalahnya , orang begini kena banyak sabar, jika kita tidak sabar, dia akan dapat penyakit mental, karektornya buruk, baran, depressed, sedih melulu, cemburu membuta tuli, susah nak dengar nasihat dsbnya.

apabila semua sudah lemah, spritual, emosi, mental, maka dizahirkanlah melalui penyakit fizikal. mula rasa sakit jantung, masalah paru-paru, darah tinggi stress yang amat. maka hidupnya semakin tidak bahagia dan kelam sahaja.

sememangnya untuk bahagia kita kena sihat, sihat pula bukan setakat sihat fizikal tetapi juga sihat spritual, mental dan emosi . barulah dunia ini nampak berwarna-warni.

penyelesaiannya , untuk mudah sihat semuanya; kita harus redha, banyak kan sabar, bertenang dan belajar ikhlas. hanya orang yang redha dengan qada’ dan qadar Allah mampu bahagia. hanya orang yang ikhlas berbakti pada suami dan anak-anak, akan menikmati kebahagiaan hidup berumah tangga walau dia dimadukan, malah dia redha pada orang yang menjadi madunya.

pokok pangkalnya, kembalilah kepada ajaran sunnah dan berpegang teguhlah dengan kitabullah. insyaallah bahagia hidup dunia dan akhirat. rawatlah diri, selesaikan masalah penyakit, insyaallah karektor turut terawat.

andai dirawat sistem penghadaman dan dapat membaiki tidur yang delta, maka jiwa akan tenang dan damai, tiada lagi rasa nak marah dan sedih. andai dijaga pemakanan agar tidak makan makanan yang banyak urik asid maka cemburu membuta tuli akan hilang, rasa tidak puas hati lenyap.

ingatlah, makanan membentuk karektor, penyakit pula hasil daripada karektor. maka rawatlah dan berpantanglah. banyakkan puasa dan solat. carilah penawar kerana setiap penyakit itu diturunkan penawarnya.

hidup berilmu, ceria selalu.

Advertisements

One thought on “poligami – madu

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s