poligami- bolehkah bahagia?


ada yang bertanyakan adakah boleh isteri yang dimadukan mengecapi kebahagiaan? saya ingin bertanya; pada apa atau siapa letaknya bahagia? kalau jawapanya pada suami. ya, memang poligami tidak boleh mendatangkan kebahagiaan. hatta kita yang tidak dimadukan suami inipun boleh tidak bahagia andai kita meletakkan bahagia pada makhluk ciptaan Allah atau pada benda. hakikat bahagia itu, ia datang dari kurniaan Ilahi.

hati kita bukanlah milik kita. hati adalah milik Allah. kerana itu doa junjungan mulia kita adalah, agar Allah mengampunkan baginda kerana dia tidak mampu berlaku adil pada yang bukan haknya. maksud baginda adalah hati. kerana cinta baginda milik Aisyah. itu adalah anugerah Allah. lalu, walau poligami atau monogami sekalipun perkahwinan kita;- ya! kita boleh bahagia. bahagia yang sesungguhnya.

ingatlah; bahagia itu datang dari hati, bertapak di hati dan berkembang dari hati. yang keduanya, segala yang bukan milik kita, maka mohonlah kepada yang empunya agar menganugerahkan kita apa yang kita mahu.

andai kebahagiaan yang kita mahu, mohonlah kedatangan bahagia itu bertamu dalam hidup kita. mohonlah bersungguh – sungguh dan yakinlah akan rahmat Allah. bersihkan hati.

kita mahu bahagia bertapak di hati sedang hati itu milik Allah. lalu adakah akan bertapak kebahagiaan sejati andai tempat itu kotor dan tidak bersih, jauh dari rasa syukur pada penciptanNYa? jadikanlah hati kita itu putih bersih. bebas dari sifat-sifat mazmumah. mampukah kita bahagia kalau itu keadaannya?

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s