mind power- its all in the mind


kekadang apa yang kita rasa adalah semuanya hanya bayangan , perasaan , imaginasi atau prasangka kita sahaja. kita penat rasa marah pada seseorang seperti suami kerana dia terlupa col , kitapun bertanggapan yang dia tidak lagi sayangkan kita, based on tanggapan kita tu, kita pun buat tak layan pada dia bila dia balik, seingat kita, dia selalu begitu, kalau dengan orang lain, wah! bukan main mesra lagi tapi dengan kita payahnya nak senyum; eh..eh.. rupa-rupanya kita yang mengundang semua itu.

1. kita berprasangka, hati mempercayai, mulalah kita nak moody; tak mau melayan, muka masam dsbnya. sebenarnya apabila hati berprasangka sahaja, kita telah meletak atau memasang satu perisai negatif di sekeliling diri kita, dan perisai ini akan menarik benda – benda yang negatif juga, kerana medan magnetnya sama, lalu apabila kita bermuka masam, orang yang kita sakit hati itu pun akan bermasam muka juga. kita moody , diapun moody juga, kenapa pula dia dapat melayan orang dengan baik, sebab orang itu ikhlas, tiada prasangka dengannya; justeru itu, berhati-hatilah dengan mind power; kuasai minda kita.

2.kita sentiasa berfikiran negatif, buat kak min , kalau kita selalu berfikiran negatif seperti akak yang sentiasa berfikir tentang perceraian, maka suatu hari nanti, memang perceraian yang kita dapat, kerana subconscious mind kita bergerak ke arah itu, kerana itu akak selalu bermasalah dengan suami; jauh di sudut hati, walau akak tidak selalu meminta,(kecuali ketika bergaduh- tapi pergaduhan berlaku kerap kan?) lalu kita sebenarnya telah memohon kepadaNya dalam bentuk harapan, apa lagi ketika kita rasa mahu bercerai itu kita melakukannya dengan penuh emosi, lagilah makbul harapan kita itu. lalu, kita dapati suami melayan kita hendak tak hendak, cepat marah, sentiasa mengkritik kita dsbnya, bukankah semua perlakuan itu menjurus kepada perceraian? memanglah sebab itu yang kita letak dalam pemikiran kita. jadi perkara-perkara ke arah perceraian lah yang kita akan tarik. maka, makin meranalah hati kita, mulalah kita nampak pelangi itu hanya berada di atas kepala orang lain, rumput di laman orang lain jauh lebih hijau dari kita.

kuasa minda sangat hebat, Allah menjadikan kita berakal untuk kita gunakan dalam merenung penciptaan Nya supaya kita insaf dan sedar , lalu kembali kepadaNya. jangan sekali-kali kita gunakan minda kita untuk menjadikan diri kita menderita dan merasa tidak bahagia,

hidup berilmu, ceria selalu.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s