emosi- masalah untuk positif


terlalu banyak yang difikirkan. otak tidak pernah berhenti berfikir. masalahnya, apa yang difikirkan adalah bercampur aduk. positif, kekadang negatif. ada masa lebih banyak negatif. bagaimana mahu terus positif; sedang kita sedia maklum bahawa positif menarik positif dan sebaliknya. vice versa.

otak adalah suatu organ tubuh yang amat istimewa. sementelah pula, kita dianugerahkan akal. apatah lagi, kitalah satu-satunya makhluk Allah yang dikurniakan-Nya akal. kalau semua makhluk di dalam universe ini, patuh kepada perintah-Nya tanpa berdolak dalih; kita, satu-satunya makhluk yang paling istimewa, susah sekali untuk patuh.

akal yang diberikan, kita salah gunakan. banyak kali kita tersasar dari jalan yang lurus, ada akal, kita tidak mampu menggunakannya untuk mengekalkan kepositifan emosi. bagaimana agaknya nasib kita di tempat yang kekal abadi nanti?

alangkah indahnya dunia ini, andai kita sentiasa kekal tenang, manusia pastinya tidak saling bermusushan dan hidup aman damai. tapi, apa yang berlaku bukan begitu, kerana hidup kita penuh mehnah dan tribulasi. lalu, bagaimana cara untuk kita kekal positif agar kita mampu menjadi hamba Allah yang sentiasa diredhai-Nya walau apa bentuk ujian yang tersedia untuk kita?

1. pelajari ilmu stress

tekanan adalah penyebab kenapa kita beremosi. ketahuilah bagaimana mahu kekal tenang dengan cara mengawal sress. orang yang stress banyak sekali ketidakseimbangannya, baik pada tubuh, kerjaya mahupun perhubungan. kawal stress kita.

2. baca Al-quran

mengajilah walau 10 ayat. Al-quran , ramai yang tahu, al-quran adalah penawar, namun, jangan sekali-kali membacanya untuk mendapatkan ketenangan, bacalah kerana Allah, hati memang akan serta merta damai. mengajilah setiap hari, luangkan masa kita yang sibuk itu untuk mentelaah kata-kata Allah.

3.menyambung silaturarrahim.

pergilah menziarahi kaum kerabat, yang terpenting; ibu dan bapa. mintalah redha keduanya terutama ibu bapa suami, ajak dan bantu suami menghormati dan mengingati ibu bapanya; kerana tanggung jawab suami pada ibu bapanya tidak pernah berakhir walau dia telah mempunyai tanggung jawab baru pada kita dan anak-anak. ingatlah, redha orang tua sangat bermakna. kerana redha ibu bapa adalah redha Allah.

4. membantu yang susah

terutama ahli keluarga sendiri. amat besar pahala yang didapati oleh isteri yang membantu suaminya. bukankah itu tujuan hidup kita? memberi manfaat pada yang lain. insan yang paling baik adalah insan yang paling banyak berbuat baik pada orang lain. apatah lagi sekiranya tangan kita adalah tangan yang diatas.

5. ikhlas

hati yang ikhlas adalah hati yang tenang dan damai. buatlah sesuatu kerana allah.

hidup berilmu. ceria selalu

Advertisements

One thought on “emosi- masalah untuk positif

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s