poligami- mengapa dibenci?


saya pernah ditanya, mengapa Allah menghalalkan poligami, sedangkan Dia Maha Mengetahui bahawa hambaNya dari kalangan hawa amat membenci poligami. mungkin jawapannya ada dalam post; poligami- apa yang perlu dikata pada diri.

Allah memang Maha Mengatahui, Dia tahu dengan poligami dia dapat mendidik hambaNYa . poligami dapat membuka pekung di dada baik lelaki mahupun wanita. hanya hambaNya yang beriman dan bertaqwa sahaja dapat menempuhi alam poligami dengan jayanya.

kalau dia lelaki, dia tidak sekali-kali akan menggunakan kemudahan berpoligami hanya untuk memuaskan hawa nafsunya, malah dia tahu, dengan berpoligami, dia sebenarnya menambah amanah yang terpikul di bahunya. dia tahu bahawa poligami bukan keistimewaan tetapi tanggung jawab, dia juga tidak akan mudah berpoligami kerana dia tahu bahawa tidak mudah mengendalikan dua keluarga, dan dia perlu menimbangkan keupayaannya dari segala segi.

kalau dia wanita pula, dia tahu bahawa Allah membolehkan poligami kerana hikmah-hikmahnya. suami itu bukan hak milik tetapi anugerah. bukankah di bawah tapak kaki suami itu terletaknya syurga isteri? sememangnya Allah menjadikan tingkatan lelaki itu lebih darjatnya dari wanita kerana mereka kaum pemimpin.

maka, kerana itu tidak ramai pasangan dapat merealisasikan hidup berpoligami . sedang membina masjid itu perlu niatnya adalah kerana Allah. kebanyakannya, berpoligami atas alasan peribadi. selagi perkahwinan itu tidak didasarkan kerana mencari redha Ilahi, selagi itulah rumah tangga itu sentiasa bergoncang dan tidak bahagia.

wajar perlaksanaan perkahwinan itu, baik poligami atau monogami didasarkan kerana mencari keredhaan – Nya. rumah tangga bukan sahaja tenteram damai malah banyak permasalahan ummah dapat diselesaikan.

muhasabah diri, hidup berilmu.

Advertisements

2 thoughts on “poligami- mengapa dibenci?

    1. sebab banyak kaum hawa yang menderita kerana perkahwinan baik monogami atau poligami,.. lebih2 lagi poligami. sedang apapun status kita, semuanya dari ALLAH dan bahagia itu milik insan yang tinggi taqwanya,..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s