Dari Hawa Ke Hawa

Mac 5, 2013

kata – kata hikmat


banyak sekali kata2 pujangga yang selalu diguna pakai dalam diri muslimat hari ini, ..

dalam keghairahan kita bersumber maklumat dalam internet, mencari bahan petunjuk agar diri keluar dari kemelut derita hati yang membelenggu, berusaha merawat hati yang terluka , mehu bebas dari rasa negatif yang sentiasa membungkam dalam diri, kita berjumpa dengan pelbagai kata2 semangat dan ayat2 penyejuk jiwa, lalu kita pegang dan kita percaya.

kita yaqin sepenuh hati kebenaran ayat2 itu.

ada kata

pakai spec hebat, kita nampak yang hebat2 je

our mind create our reality

and so forth,…

ehh,.. betullah tu, apa masalahnya?

masalahnya ?

banyak kata2 ini daripada barat..

daripada cendikiawan barat yang sumber asalnya kebanyakannya hanya berasas pandangan dan renungan mereka semata berdasarkan pengalaman diri atau orang lain,..

banyaknya datang dari bisikan nafsu masing-masing,…

 

contoh mudah,..

our mind create our reality,..

nampak betulkan?

mana silapnya?

betullah kalau kita fikir kita negatif maka kita akan jadi negatif, kita kena berfikir positif untuk jadi positif,.

lalu, kat mana yang tak betulnya?

 

emm,..

satu soalan, bila kita kata our mind create our reality, apa yang hati kita rasa, diri kita yaqin?

kita rasa minda kita itu yang BUAT kan?

ohh minda aku ni puncanya,..

sebab minda aku asyik fikir negatif jadilah aku orang yang negatif,..

 

kalau minda aku mampu fikir positif , sudah pasti aku ni orang yang sangat positif, sudah pasti aku tidak akan menderita begini, sudah pasti hati aku tidak akn merasa terluka, sudah pasti aku kini bahagia,.. aku akan kaya bila minda aku fikir yang aku mampu buat, mampu jadi kaya,…

 

lantas, kita pun dok sibuk cari ilmu kehebatan minda,..

bagaimana nak positifkan minda

nak dapat super duper mind power,.

pergi kursus sini ceramah sana

hanya semata – mata  untuk dapat jadikan minda kita hebat kerana kita yaqin akan kekuatan minda kita dalam menentukan arah tuju kehidupan kita,..

kita yaqin  peranan minda kita untuk membawa kita keluar dari semua masalah kita,..

kita yaqin yang segalanya bermula dengan kekuatan minda dan status negatif atau positifnya minda kita,..

minda positif , maka hasilnya kehidupan kita akan jadi positif,

minda negatif, maka akan negatiflah seluruh kehidupan kita,..

 

soalan lain, apakah betul apa yang kita rasa ini?

 

jawapannya , tidak,..

malah boleh membuatkan kita mensyirikkan ALLAH swt.

astaghfirullah al azim,..

 

inilah sebenarnya kesan dari ilmu yang tidak membawa kita menuju ALLAH, kita akan nampak kehebatan makhluk.

minda adalah makhluk.

ia tidak ada kekuatan.

baik menjadikan seseorang itu baik atau jahat.

membawa keluar dari masalah , sakit hati , derita atau bagai,..

menjadikan kita kaya atau hebat,..

 

minda itu sendiri sangat lemah  dan bersifat sementara.

bagaimana suatu yang begitu dhoif mampu memberi kehebatan?

 

banyakkan istighfar atas banyaknya pegangan kita yang membawa atau menghampiri syirik.

sedang syirik itu adalah dosa besar.

 

our mind create our reality?

no, ALLAH does.

only HIM.

About these ads

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 228 other followers

%d bloggers like this: