Dari Hawa Ke Hawa

Februari 1, 2013

kekuatan hati


Kita sebagai khalifah Allah swt sebenarnya sangat kuat , jauh lebih kuat dari semua ciptaan ALLAH…

 

berbanding maalikatNYA, kita mampu jauh lebih mulia dari ciptaan ALLAH swt itu yang tugasnya hanya patuh dan tunduk pada perintah ALLAH tanpa pernah melakukan dosa seklaipun, begitupun keadaannya, kita manusia ini, yang tercipta dari tanah ini akan jadi jauh lebih mulia martabatnya berbanding malaikat itu andai kita mampu membongkar kunci kekuatan dalaman kita.

 

membentuk , membongkar dan seterusnya menggilap kekuatan dalaman manusia yang telah ALLAH jadikan dalam diri kita perlukan bantuan guru dan ilmu yang tepat, yang membuatkan kita berada di atas jalanNYA yang lurus sentiasa.

 

setiap waktu dan tika.

 

hati kita punya kekuatan , yang sungguh  luar biasa. kita mampu memadamkan kesedihan , penderitaan yang tak akan pernah putus kunjung tiba dalam setiap langkah kehidupan kita,.. apabila kekuatan hati itu kita mampu keluarkan.

 

apabila teraktif, kekuatan itu tidak akan tenggelam lagi.

 

malah , ia hanya akan terus tergilap, gemerlap dan makin cemerlang…

 

Saidina Umar Al Khattab, berkat daripada doa  penghulu kita, junjungan tercinta Nabi Muhammad saw, terbuka hijabnya kepada cahaya dan terus bergemerlapan hatinya sehingga dia bangkit akhirnya menjadi salah seorang khalifah Islam terbesar, khalifaur rasyideen.

 

mampu mengarahkan agarNil mengalir walau sebelum ini Mesir dilanda masalah air kritikal saban tahun, hanya dengan menulis surat kepada sungai Nil, Umar mengarahkan , dengan izinNYA , sungai Nil mengalir, maka ia mengalir, maka dengan itu selesai masalah Mesir yang saban tahun mengorbankan gadis untuk sungai itu mengalir.

 

kekuatan hati seorang insan begitu kukuh dan teguh seteguh hati Sumayyah , sekukuh hati Bilal, sekuat hati Yasser,.. semuanya apabila terbuka kekuatan dalamannya,.. maka ia tidak akan undur lagi sebaliknya terus bersinar membawa pemiliknya menuju ALLAH.

 

segala itu mampu dijadikan benar, jika kita berada di atas panduan yang benar.

 

kita akan hidup dengan penuh ketenangan, walau apa jua ujian yang mendatang, kerana ujian tetap akan hadhir di setiap laluan kita selagi nyawa dikandung jasad, kerana ujian adalah sunnatullah.

 

kita tidak lagi nampak pada apa situasi, tidak lagi memandang pada manusia yang membawa ujian , tidka lagi merasa derita diuji, tiada sengsara, tiada sedih, .. tiada apa juga yang negatif, sebaliknya yang hati kita rasa, ini kasih sayang ALLAH. ini tahap untuk kita lepasi agar jalan kita betul menujuNYA, agar kaish dan cinta ALLAH swt milik kita.

 

kita tidak nampak lagi pentingnya cinta manusia, dalam hati kita cinta manusia hanyalah jalan menuju ALLAH, tetapi hati kita hanya mendambakan cintaNYA yang satu.

jiwa kita meronta2 dengan cinta yang memuncak terhadap Rasul Junjungan Mulia, Muhammad ibni Abdullah. raga kita bergelora dengan rindu yang membuak-buak terhadap baginda.

matlamat hidup kita hanya satu, agar kita kembali kepadaNYA dalam keadaan hati kita penuh redho , tenang dan dalam  penyerahan  yang total kepadaNYA.

 

itulah kekuatan hati yang mampu membawa pemiliknya bahagia hidup di dunia dan akhirat.

yang sedar, walau diri tak punya apa, tapi hati punya segala kerana ALLAH bersamaNYA.

insyaallah.

About these ads

Tinggalkan Komen »

Tiada komen.

Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

The Rubric Theme. Blog di WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 228 other followers

%d bloggers like this: