Dari Hawa Ke Hawa

Disember 13, 2008

10 tips membina sikap positif

Filed under: Uncategorized — intanrohaida @ 11:16 am

regards for Amirol

Petua 1 : Jangkakan Kejayaan Hukum minda

Hukum minda mengatakan apa yang dijangkakan berkemungkinan besar akan berlaku. Oleh itu, daripada membuang masa menjangkakan kegagalan kenapa tidak jangkakan kejayaan. Sekiranya anda jangkakan kejayaan, fokus anda pastinya hanya kepada cara untuk berjaya. Anda gambarkan hanya nikmat dan erti sebuah kejayaan, maka secara tidak langsung anda akan menggarap sikap positif.

hebatnya-orang2-yang-beriman

Malangnya dalam kehidupan ini kita sering takutkan kegagalan. Cara fikir kita menjurus ke arah itu. Oleh itu yang tergambar dipemikiran kita hanyalah halangan dan rintangan serta kepayahan. Dalam memburu kejayaan anda tidak boleh putus harapan. HARAPAN adalah satu anugerah yang cukup besar Allah berikan kepada manusia. Manusia biasanya membangun ketahap yang mereka jangkakan atau yang orang lain jangkakan terhadap mereka. Oleh itu jangkakan kejayaan dalam setiap usaha yang anda lakukan. Kalau anda perlu ubah perancangan untuk mencapai sasaran, maka ubahlah. Pastikan juga anda bertindakbalas secara positif terhadap perkara-perkara yang mungkin membantutkan kejayaan tersebut.

Lihat diri anda sebagai seseorang yang pasti merealisasikan harapan yang digenggam.

lelaki-acuan-alquran

Apabila kita rasakan yang kita tidak punya masa depan, tiada harapan untuk maju, tiada peluang untuk meningkatkan keupayaan maka ia akan menjurus kita kepada satu sikap negatif iaitu sikap malas.

Petua 2 : Lakunkan Watak Orang Cemerlang

Tidak dapat dinafikan setiap manusia mempunyai kelemahan dan kekuatannya tersendiri. Sebab itulah untuk berjaya kita mesti mempunyai model ikutan (role model) yang boleh ditauladani.

462944581_bce6fe7ae9

Cuba lihat senario berikut, katakanlah anda sebagai seorang pelajar, telah dipilih untuk berlakun dalam sebuah filem tempatan. Kisahnya berkisar kehidupan pelajar-pelajar sekolah dan anda telah dipilih sebagai pelakun utama. Bayarannya cukup lumayan iaitu RM10,000 dan nama anda juga akan dikenali ramai setelah filem ini ditayangkan.

Anda dikehendaki melakunkan watak pelajar cemerlang. Syarat untuk anda kekal sebagai pelakun cuma dua iaitu, yang pertama anda mestilah menjaga disiplin dan masa anda. Maknanya, apabila pergambaran bermula jam 5 petang maka anda mesti berada dilokasi sebelum masa tersebut.

Yang keduanya pula, anda mesti menghayati watak pelajar cemerlang sepenuhnya. Sekiranya pengarah tidak berpuas hati dengan anda, dia akan gugurkan nama anda dari senarai pelakun pada bila-bila masa. Pengarah tidak risau sebab anda pelakun baru, satu ditolak berpuluh akan memohon untuk berlakun.

Kalau anda berada dalam situasi di atas, apa tindakan anda? Saya yakin anda akan mula meneliti dan memahami plot filem tersebut bersungguh-sungguh. Anda mula menghafal skrip yang diberikan ayat demi ayat biarpun ketebalannya mencecah
ratusan muka surat.

Anda akan mula menjiwai dan menghayati watak pelajar cemerlang yang diberikan kepada anda. Anda akan tiru gaya, percakapan dan cara hidup mereka. Pendek kata anda mahu penonton lihat betapa realistiknya lakunan anda. Anda mahu dikenali selepas usaha anda ini. Anda mahukan ganjaran wang RM10,000 yang dijanjikan kepada anda.

Tidakkah anda terfikir betapa beruntungnya kalau anda lakunkan perkara yang serupa setiap hari dalam hidup anda. Kenapa mesti anda bersungguh-sungguh dalam lakunan filem? Tidakkah anda sedar bahawa kita semuanya pelakun di pentas dunia atau di pentas kehidupan.

Kenapa tidak lakunkan watak orang cemerlang itu hari ini. Anggapkan seolah-olah anda berhadapan dengan kamera. Kalau anda seorang pelajar, maka bertindaklah seperti pelajar cemerlang di sekolah anda sekarang! Sekiranya anda seorang pekerja, bertindaklah seolah-olah anda pekerja cemerlang sekarang!

Mula mengurus masa secara berkesan, menglibatkan diri secara aktif, berperibadi mulia seolah-olah anda sememangnya cemerlang. Lakukannya setiap hari dan hasilnya nanti anda akan perolehi apa yang diperolehi oleh pelajar cemerlang lainnya. Lebih malang lagi kalau anda tidak mahu menjadi pelakun itu hari ini maka Allah akan pilih orang lain untuk menggantikan tempat anda.

Orang lainlah nanti yang akan berjaya. Mereka akan jadi pemimpin, jurutera, ulamak, peguam dan sebagainya. Orang lain yang akan dikenali dan nama mereka disebut-sebut sebagai orang yang membawa perubahan dalam masyarakat. Orang lain yang akan memperolehi pendapatan bukan sekadar RM10,000 tetapi mungkin lebih tiap-tiap bulan.

Anda tidak punya pilihan lain. Untuk berjaya anda mesti mula berlakun hari ini. Hayati watak orang cemerlang. Berfikirlah, bercakaplah dan bertindaklah seperti mereka yang cemerlang. Lama kelamaan tabiat cemerlang akan sebati dengan kehidupan harian anda. Ia akan menjadi sikap baru anda.

Anda akan dapati mereka disekeliling anda menyedari yang anda kini bersikap positif. Setiap kebaikan yang bakal anda perolehi hasil lakunan positif anda ini membuatkan anda tidak mahu lagi kembali kepada sikap negatif anda sebelum ini. Anda mula memikirkan untuk hidup dalam kelompok dan persekitaran baru.

Apa anda tunggu lagi? Lakunkanlah watak orang cemerlang itu sekarang dengan memerhatikan model ikutan anda.

Petua 3 : Ubah Penampilan Diri

appearance
Sikap positif terserlah melalui penampilan diri yang positif. Kita mudah mengenali mereka yang bersikap positif melalui percakapannya, pakaiannya, rambutnya, kasutnya, gayanya dan sebagainya. tetapi kita lupa, sebenarnya kita mampu melakukan sebaliknya iaitu membina sikap positif melalui penampilan yang positif.

Ambil contoh yang paling mudah, anda telah dijemput ke satu majlis pelancaran oleh seorang rakan. Anda mengenakan baju biasa sahaja dengan berbaju kemeja lengan pendek dan berseluar kasual.

Sampai sahaja di sana, anda lihat hampir kesemua mereka yang hadir lengkap berbaju batik atau berkot dan bertali leher. Apa perasaan anda? Saya yakin walau bagaimana positif pun sikap anda, anda pasti rasa bersalah dan rendah diri. Berbeza pula bentuk perasaan anda sekiranya anda hadir dengan pakaian yang rapi, segak, kemas dan bergaya.

Anda pasti rasa penuh yakin dan positif. Begitulah besarnya pengaruh penampilan diri dalam membentuk sikap positif dan emosi anda. Cuba fikirkan sejenak bagaimana perasaan anda apabila anda mengenakan baju baru ke pejabat. Anda rasa lebih bersemangat dan yakin.

Kemas, bersih dan rapi tidak semestinya berjenama. Tidak salah mempunyai pakaian dan aksesori yang berjenama sekiranya anda mampu tetapi ia bukannya suatu kemestian. Jangan pula seperti kata pepatah ‘biar papa asal bergaya’.

Anda perlu ingat bahawa pelaburan yang telah anda buat dalam membentuk penampilan diri atau imej yang positif mestilah membawa pulangan yang setimpal atau berbaloi. Kalau anda melaburkan wang ringgit untuk membentuk imej diri semata-mata untuk bergaya dan menunjuk-nunjuk, maka pelaburan itu merugikan anda.

Pelaburan yang dibuat mestilah mampu menjadikan anda lebih positif dan produktif. Sebab itu ramai jurujual profesional mempunyai penampilan diri yang positif. Mereka dilatih untuk berkeadaan sedemikian. Mereka meraih keuntungan dan pendapatan dengan mempunyai penampilan positif. Mereka mempengaruhi pelanggan dengan penampilan diri begitu.

success

Beberapa perkara yang mesti diperhatikan dalam membentuk penampilan diri:
1. Potongan rambut – Potongan yang sesuai dengan peranan, kemas dan menarik.
2. Pilihan warna dan corak – Pilihan warna yang kena pada tempat dan masa serta ‘matching’.
3. Jenis pakaian – Sama ada batik, kasual, sukan, kot dan sebagainya.
4. Kemas dan rapi – Sentiasa digosok rapi.
5. Kasut – Kasut yang sesuai dengan tujuan kehadiran kita di satu-satu tempat.
6. Aksesori – Jam tangan, beg, gelang dan rantai (bagi wanita), haruman dan lain-lain.
7. Jenama – Bukan perkara utama tetapi digalakkan bagi yang mampu.
8. Kesihatan diri – Keceriaan wajah, kelihatan sihat, kuku, kulit dan sebagainya.
9. Gaya – Cara berjalan, bercakap, ketawa dan mimik muka.
10. Senyum – Rahsia utama penampilan diri ialah senyuman yang terukir.

baby_s2_v

Tuntutan penampilan diri ini berbeza-beza mengikut kedudukan anda dalam masyarakat dan karier yang anda ceburi. Walau siapa anda, sama ada sedar atau tidak anda tetap dinilai oleh manusia lain melalui penampilan diri. Sebab itu permohonan untuk ke satu-satu pekerjaan perlu melalui proses temuduga.

Mereka mahu melihat calon-calon secara terus bukan sekadar untuk menguji kebijaksanaan seseorang pemohon tetapi juga untuk melihat penampilan diri yang melambangkan sikap dan peribadi seseorang. Penampilan diri positif perlu dipatuhi oleh semua golongan masyarakat termasuk pelajar, ibu bapa, pekerja, eksekutif, pemimpin dan sebagainya.

Petua 4 : Berkawan Dengan Orang Berjaya

Rasulullah s.a.w sendiri pernah bersabda, “kalau mahu kenal seseorang itu maka kenallah kawan-kawannya”.

Oleh itu sekiranya anda memilih kawan yang positif, bergaul dengan mereka yang berjaya, banyak berbincang tentang apa yang mahu dicapai dimasa hadapan; pastinya ia akan mempengaruhi pemikiran dan tindakan harian anda. Pastinya anda turut terdorong untuk mencapai kejayaan dalam hidup anda pula. Mereka yang gagal hanya akan mampu menceritakan kisah-kisah kegagalan mereka sedang mereka yang berjaya pula akan menceritakan kisah-kisah kejayaan mereka.

Untuk berjaya anda perlu berkawan dengan mereka yang telah berjaya.

salaams4

Belajar dari pengalaman dan pengetahuan mereka. Belajar tentang cara mereka membentuk personaliti dikalangan masyarakat. Orang yang berjaya selalunya mempunyai personaliti dan karisma yang mengkagumkan. Personaliti dan karisma ini bukannya semula jadi sebaliknya mereka berusaha membinanya. Kalau mereka boleh, anda juga boleh melakukannya.

Petua 5 : Dalami Ilmu Kecemerlangan

Semangat ada ketikanya naik dan ada ketikanya luntur. Ada ketikanya kita terlupa tentang matlamat yang dikejar disebabkan oleh pelbagai urusan dan aktiviti lain. Ada ketikanya juga diri terasa malas dan bosan. Semuanya ini adalah lumrah hidup seorang manusia. Untuk mengekalkan semangat dan membina sikap positif maka anda perlulah sentiasa mendalami ilmu kecemerlangan diri.

quransainq

Anda boleh mendalaminya dengan banyak membaca buku-buku motivasi, berbincang dengan rakan-rakan tentang perancangan anda, menghadiri program dan ceramah motivasi. Anda juga perlu mendengar kaset-kaset motivasi dan mendapatkan bahan-bahan daripada internet. Semakin bertambahnya ilmu kecemerlangan diri didada maka semakin positif dan matang fikiran anda.

Petua 6 : Fokus Kepada Apa Yang Anda Mahukan

Anda sering mendengar bahawa sikap positif lahir dari pemikiran yang positif. Namun begitu fahamkah anda apa yang dikatakan fikir positif itu? Dalam hidup kita, kita hanya akan bertindak dan berusaha mengejar apa yang ada dalam fikiran kita. Iaitu apa yang terlintas, ternampak dan tergambar di fikiran.

focus

Sebagai contoh mari kita lakukan aktiviti yang cukup mudah. Keluarkan sehelai kertas sekarang dan lakarkan suasana di sebuah pantai yang indah permai. Ambillah masa lebih kurang 5 minit untuk anda menyiapkan lukisan ini. Jangan pedulikan sama ada lakaran itu cantik atau tidak, lakarkan sahaja apa yang tergambar di fikiran anda tentang suasana di pantai.

Baik sekarang saya tanya anda, ada atau tidak lakaran kapalterbang di dalam lukisan itu? Ada atau tidak jeti dari tepi pantai sampai ke tengah laut? Ada atau tidak budak menjual air? Kalau tiada maka kenapa begitu? Jawapannya sebab anda tidak terfikir tentangnya. Atau lebih tepat lagi anda tidak langsung tergambar tentangnya. Oleh itu bolehlah dibuat kesimpulan bahawa kalau kita tidak tergambar akan sesuatu maka kita tidak mungkin dapat menghasilkannya.

tepi-pantai

Begitulah dari aspek kecemerlangan diri, untuk anda menjadi orang berjaya anda mesti gambarkan diri anda seorang yang berjaya. Anda mesti mampu melihat apa yang mahu dilakukan mulai hari ini untuk menjadi orang berjaya.

Fikirkan pula, positifkah anda apabila anda berkata:

- Mulai hari ini aku tidak malas lagi.

-Mulai hari ini aku tidak mahu tinggal solat lagi.

- Aku tidak mahu lawan cakap suami lagi.

Positifkah anda? Jawapannya ialah tidak! Hasrat anda memang baik tetapi fikiran anda negatif sebab anda fokus kepada apa yang anda tidak mahu. Anda tergambar bagaimana anda main-main dalam pekerjaan. Anda terbayang bagaimana anda melawan cakap suami, ibu bapa, ketua dan sebagainya. Kalaulah ini yang tergambar maka inilah juga yang akan terhasil! Anda menghasilkan sesuatu yang negatif sedangkan hasrat anda baik.

Oleh sebab itu anda perlu ubah gambaran minda anda kepada gambaran yang positif dengan mengubah ucapan anda seperti berikut:

- Mulai hari ini aku seorang yang rajin.

- Mulai hari ini aku solat lima waktu.

- Aku akan tumpu pada guru dalam kelas.

- Aku ikut cakap ibu bapa.

Lihat, kata-kata di atas membawa maksud yang sama tetapi dari sudut yang positif. Maka yang tergambar juga adalah gambaran yang positif. Kalau yang positif anda nampak maka positiflah juga tindakannya nanti. Memanglah anda mungkin tidak berubah dengan hanya sekali, dua kali atau sepuluh kali berkata-kata secara positif. Tetapi kalau setiap hari dan beratus-ratus kali anda amalkan dalam hidup anda maka satu hari nanti tanpa anda sedari anda menjadi orang yang positif. Oleh itu ingatlah… fokus kepada apa yang anda mahukan!

Petua 7 : Kejayaan Silam Membarai Diri

Dalam hidup kita ini pasti ada sekali dua kita mencipta kejayaan sama ada kecil atau besar. Waktu kecil dulu mungkin kita pernah tewaskan rakan-rakan dalam suatu permainan dan kita berbangga dengannya. Mungkin juga kita pernah dulunya dipuji atas pencapaiaan, kualiti kerja atau kerajinan kita. Mungkin kita pernah menerima anugerah sebagai pemenang dalam apa jua pertandingan. Mulai hari ini cuba ingatkan kembali sebanyak mungkin kenangan manis ini dan senaraikan dalam diari anda. Setiap kali anda rasa tertekan, negatif, malas, bosan dan sebagainya maka bacalah diari anda ini dan hayati semula saat-saat tersebut. Gambarkan dengan jelas apa yang berlaku ketika itu. Rasakan apa yang anda rasakan ketika itu. Semangat anda akan membara sekiranya anda lakukannya bersungguh-sungguh. Semangat untuk kekal cemerlang ini akan menjana sikap yang positif.

Tidak kira betapa gagalnya anda rasa hidup ini namun pasti pernah sekurang-kuangnya sekali anda pernah dipuji atas kebaikan dan kejayaan silam.

Lakukan perkara berikut, sediakan satu buku kecil dan senaraikan semua kejayaan anda sejak dari dahulu hingga ke hari ini, sama ada kecil atau besar. Kemudian baca dan hayati apa yang anda tulis itu satu persatu, gambarkan keadaan ketika itu, rasakan perasaan anda ketika itu dan dengar apa yang anda dengar ketika itu. Lakukannya dengan penuh kesungguhan dan rasakan satu getaran perasaan yang positif yang mengalir dalam setiap urat nadi anda. Sentiasa kemas kini buku kecil anda ini dengan kejayaan-kejayaan baru. Ia adalah sumber tenaga dan kekuatan anda.

Anda mungkin tidak mengingati kesemuanya, tidak mengapa, ambil masa anda. Anda boleh tambah senarai kejayaan anda pada bila-bila masa sahaja.

Satu tabiat yang baik, mulai hari ini rakamkan setiap peristiwa penting dalam hidup anda sama ada melalui gambar atau rakaman video.

photo-camera_id585197_size410

Setiap kali anda rasa tertekan, anda rasa tidak dihargai, anda rasa putus asa – lihat kembali buku kecil dan rakaman anda ini

Petua 8 : Saranan Diri Positif

Untuk kekal dalam sikap positif anda perlu saran diri anda dengan katajaya yang merangsang jiwa dan fikiran.

Anda juga boleh gunakan petikan mutiara kata daripada ahli ilmu, petikan al-quran serta hadith. Dengan melazimkan hidup anda berpandukan katajaya dan petikan-petikan ini maka ia memberi anda kekuatan untuk menyahut cabaran dan mengatasi segala masalah. Anda juga boleh cipta sendiri katajaya itu, misalnya:

“Kalau orang lain boleh.. Aku juga BOLEH!”

“Setiap kata-kata pasti akan dikota!”

“I’m the best!”

“I can do it!”

Jadikan kata-kata ini sebagai sebahagian dari hidup anda. Saran diri anda setiap hari dengan kata-kata ini hingga ia lazim dalam minda anda.

whatyoucando

Petua 9 : Soal Diri Dengan Soalan Positif

Dalam sehari anda menyoal beribu-ribu soalan kepada diri anda, daripada soalan yang mudah-mudah hinggalah kepada soalan-soalan yang membentuk masa depan anda. Anda mungkin bertanya soalan-soalan mudah seperti hari ini nak pakai baju apa? Nak makan di mana? Nak keluar denagn siapa? Nak balik pukul berapa? Dan sebagainya. Soalan-soalan ini tidak menjejaskan kehidupan dan peribadi anda. Tetapi ada ketikanya anda menyoal diri dengan soalan-soalan yang boleh memberikan kesan terhadap hidup anda seperti, Nak ambil kursus apa? Nak belajar lama mana? Nak rebut peluang atau tidak? Dan sebagainya.

Orang berjaya menyoal diri dengan soalan-soalan yang boleh memajukan dirinya seperti:

- Apa hikmah disebalik ujian Allah ini?

- Apa lagi yang boleh aku buat untuk jadi lebih baik?

- Apa yang belum aku selesaikan lagi?

- Apakah setakat ini sahaja kemampuan diri yang dianugerahkan oleh Allah kepada aku?

- Apakah aku mahu menyerah hanya dengan kegagalan sementara ini?

Semua soalan ini menjadikan anda lebih positif terhadap apa yang berlaku. Soalan yang diajukan akan membina kekuatan dalaman anda. Semakin berkualiti soalan yang dibentuk semakin berkualitilah diri anda.

Perbezaan antara seorang insan dengan insan yang lain ialah soalan lazim yang secara konsisten terbit difikiran. Manusia lemah sering mengutuk dan memperkecilkan dirinya sendiri. Mereka mungkin berkata:

- Nak buat macam mana aku ni lemah.

- Engkau lain aku lain.

- Engkau bolehlah aku ni siapa.

- Dah memang nasib aku begini, terima ajer lah..

- Buat berkali-kali pun gagal juga baik tak payah..

- Dah tahu diri tu bodoh buat apa tunjuk pandai.

Soalan yang positif akan:

- Megubah persepsi dan cara fikir kita

- Mengubah fokus kita

- Memberikan sumber kekuatan baru kepada kita

berdoa

Petua 10 : Dapatkan Model Ikutan

Model ikutan adalah seseorang yang anda kagum dengan pencapaiannya dan mahu mengikuti jejak langkahnya. Dapatkan beberapa model ikutan terutamanya mereka yang telah berjaya dalam bidang yang anda mahu ceburi.

Namun begitu sebagai orang Islam, model ikutan kita yang pertama pastilah Nabi Muhammad S.A.W.

Selain daripada Nabi s.a.w yang lain semuanya ada kelemahan. Malahan kita tidak boleh nafikan bahawa ulamak juga ada kelemahan sebab itu pendapat ulamak secara ijmak lebih diterima pakai dalam Islam berbanding pendapat hanya seorang ulamak sahaja.

Setelah anda kenal pasti model ikutan anda, cuba dapatkan gambar mereka.

aisha-edited

Baca juga kisah hidup mereka. Pelajari bagaimana mereka merancang dan bertindak. Cari potongan kata-kata ucapan mereka yang boleh dijadikan panduan hidup. Selami falsafah hidup mereka dan lihat bagaimana mereka mengatasi setiap masalah yang datang dalam hidupnya. Sebab semakin besar kejayaan seseorang itu maka semakin besarlah cabaran serta masalah yang telah mereka hadapi. Kejayaan dan pengorbanan adalah dua perkara yang sering berada ditempat yang sama. Kejayaan bukanlah apa yang kita miliki tetapi apa yang kita pelajari. Siapa kita dipenghujung kehidupan ini jauh lebih penting berbanding apa yang kita perolehi ketika itu.

Jumpa di puncak kejayaan di tahun 2009.

462944581_bce6fe7ae92

About these ads

11 Komen »

  1. saya gagal dlm berniaga..
    selama 30 tahun, masih tak menjadi.
    umur dah 51 tahun..
    dan nama dah pun muflis..
    apa hikmah disebalik kejadiaan..
    masih berusaha..lgi.
    guna nama isteri..
    apa nasihat tuan kpd sya..

    Komen oleh illyas — April 2, 2009 @ 5:04 pm | Balas

    • menurut saya usaha harus dilanjutkan, demi kelanjutan hidup yang lebih mapan buat diri sendiri dan keluarga juga persiapan dimasa tua.
      hanya saja perlu dicarikan usaha lain yang lebih sesuai dan halal.

      Komen oleh zabidi — Ogos 9, 2009 @ 1:32 pm | Balas

    • kekuatan rezeki en.illyas tidak kuat,.. salah satu cara untuk naikkan kekuatan rezeki adalah dengan melaksanakan solat hajat selama 3 malam berturut-turut dan selepas setiap solat beristighfar seribu kali,..tidak boleh kurang. kemudia mohon sungguh sungguh dengan Allah agar dinaikkan kekuatan rezeki seratus peratus,.. insyaallah.

      namun andai ada saka atau sihir maka saka atau sihir itu perlu dihancurkan dahulu..

      wallahu alam

      Komen oleh intanrohaida — Mei 27, 2010 @ 8:21 am | Balas

  2. org yg nak berjaya tak akan putus asa..kaji balik apa sebab gagal..jgn gagal sebab perkara yang sama..ambil iktibar dan pengajaran dr setiap kegagalan..kita tak akan selamanya gagal..pasti ada sinar di penghujungnya..jgn putus asa..rezeki di tgn Tuhan..kita perlu usaha dan doa..setiap kegagalan ada hikmah disebaliknya utk kita renungkan…

    Komen oleh siti — November 11, 2009 @ 3:22 pm | Balas

  3. Saya seorang yang suka menilai diri sendiri, dan pada kebanyakan masa saya melihat orang lain lebih tinggi dan hebat daripada saya. Saya seringkali cuba cuba untuk mengubah persepsi terhadap diri , cuba untuk jadi lebih positif dan praktikan segala tips yang ada, tapi selalunya ianya tak bertahan lama. Saya sendiri tidak tahu apa punca saya kurang yakin pada diri sehingga nak bercakap dan bersuarapun boleh jadi terlalu sukar buat diri saya. Bukan sekali, tapi setiap kali saya cuba untuk berubah tapi tetap tidak berjaya. Apa sebenarnya masalah yang saya hadapi? Apa pula cara yang saya ada untuk mengatasi masalah ini?

    Komen oleh Sya — Mei 26, 2010 @ 11:03 pm | Balas

    • dalam diri kita , ada 3 tenaga.
      1-Tenaga Hayat
      2-Tenaga Nur
      3-Tenaga Yakin

      Kita perincikan satu persatu tenaga-tenaga ini..

      1-Tenaga Hayat
      -didapati dari makanan yang berkhasiat dan halal dan mengikut sunah Nabi
      -makanan yang haram misalnya, boleh melemahkan tenaga hayat dan boleh ditimpa penyakit-penyakit tertentu

      2-Tenaga Nur
      -didapati dengan selalu membaca Al-Quran dan mendengar hadis nabi dengan penuh tumpuan dan berdoa
      -tenaga ini menghasilkan kegembiraan, ketenangan dan keselesaan
      -kekurangan tenaga nur menyebabkan kegelisahan, kebencian, syak wasangka dan tidak tenteram

      3-Tenaga Yakin
      -didapati dengan banyak berkorban harta dan masa dan berdoa
      -keyakinan pada hari akhirat dan kematian
      -kekuatan sangka pada kudrat Allah
      -kekurangan tenaga yakin menyebabkan putus asa, menyalahkan orang lain, dendam kesumat dan meminta bantuan makhluk

      Jadi nyata sekali, jasad ada kaitan dengan roh. Bila jasad sakit, tenaga kerohanian pun kurang/sakit dan begitulah sebaliknya.
      kaitan tenaga ini semua dengan semua permasalahan diri kita adalah, apabila tenaga jasad kita lemah, personaliti kita juga tidak strong.. rasa rendah diri, tidak yakin dan sebagainya,..

      masalahnya adalah apabila kita tidak mampu untuk mengatasi masalah ini apabila tubuh kita terbelenggu dengan aura negatif seperti jin dan iblis,.. sumpah mereka pada Allah adalah mahu menarik sebanyak mana anak adam bersama mereka ke dalam neraka.. melalui apa cara sekalipun,..

      mengikut sabda rasulullah,.. jin , iblis dan syaitan berjalan/menetap dalam tubuh kita melalui aliran darah,..
      ini adalah salah satu sebab kenapa kita tidak dibenarkan marah,..marah adalah api,..api datangnya dari syaitan , jin dan iblis.. bila kita marah sahaja kita sebenarnya mengaktifkan tenaga mereka dalam tubuh dan secara tidak langsung menyediakan tempat tinggal yang selesa untuk jin , iblis dan syaitan tersebut,..
      apabila mereka telah bertapak pula, selagi tidak dihancurkan, mereka akan terus berada dalam tubuh kita,..

      apatah lagi jika sekiranya kita ada saka dalam keturunan kita, atau kita disihir,.. maka tenaga negatif itu telah ada dalam tubuh sejak lama dulu.

      nasihat saya pada sya, adalah diagnos tenaga tubuh,..wujud atau tidak tenaga jin, iblis dan syaitan pada diri.. boleh dapatkan dari mana mana pengamal atau perawat,..juga boleh hubungi saya jika mahu diagnosis dan membuat rawatan.

      moga dimudahkan Allah

      Komen oleh intanrohaida — Mei 27, 2010 @ 8:12 am | Balas

  4. [...] Tiba-tiba rasa down sangat saat tadi..insyaAllah..moga Allah berikanku kekuatan. Sentiasalahberhusnu zon dengan takdir Allah dan positif dalam semua perkara.Masakan syaitan suka nak api2 kan kita kalau hati pun tak kuat? insyaAllah tips ni nampak berkesan. Jazkk for the copy and paste from here [...]

    Ping balik oleh Be Positive , Jom! « Pena Sang 'AbirusSabil.. — November 26, 2010 @ 11:20 pm | Balas

  5. salam,boleh tak tlg saya check sama ada saya ada tak ganguan saka dan sihir,adakah saya terlalu lemah tlg sms saya 013-47542429.sebb sebelum ni saya pernah kena sihir saya nak tahu aura saya banyak ke yg negatif.

    Komen oleh mashitah — Mac 28, 2012 @ 11:06 pm | Balas

    • boleh hubungi saya dengan telefon untuk bercakap sendiri, insyaallah.

      Komen oleh intanrohaida — Mac 30, 2012 @ 9:51 am | Balas

  6. Salam. Sy mengalami mslh darah gemuruh. Bila nk m’mperkenalkn diri suara k’ketar2. Bila becakap dgn orang kadang2 suara t’ketatr. Bila nk baca yassin pun sama
    Tlgg le bantu mslh sy ini

    Komen oleh rina — Ogos 21, 2014 @ 10:27 pm | Balas

    • AWAK ADA 5 ASBAB MASALAH AWAK NI. INSHAALLAH BOLEH BANTU RAWAT DENGAN 3 SYARAT. UNTUK ITU BOLEH HUBUNGI SAYA, BY COL OR MESSAGING, INSHALLAH

      Komen oleh intanrohaida — Ogos 22, 2014 @ 3:53 pm | Balas


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

The Rubric Theme. Blog di WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 226 other followers

%d bloggers like this: