Dari Hawa Ke Hawa

Mac 21, 2008

kehidupan- redha ibu bapa

Filed under: kehidupan — intanrohaida @ 2:21 pm

apabila dilahirkan sahaja ke dunia ini, ibu bapalah yang bersusah payah membesar dan memelihara kita, yang memberikan kasih sayang dan memastikan kita selamat dan cukup keperluannya, baik makan pakai mahupun sahsiah. walau ada antara kita yang tidak bernasib baik kerana mempunyai ibu atau bapa yang tidak bertanggung jawab namun, jasa mereka membawa kita ke dunia pun sudah cukup besar.

dan dosa seorang anak dengan kedua orang tuanyalah, antara dosa yang tidak disimpan ke akhirat oleh Yang Maha Pemberi Balasan. walau dia pada kita ayah yang jahat, walau dia ibu yang tidak sempurna, namun itu antara mereka dengan Allah tapi kita, kita perlu menjawab andai kita tidak menghormati kedua ibu bapa kita, menderhakai mereka. Allah tidak memandang kita atas hasilan perbuatan orang pada kita, tapi Allah memandang kita atas hasilan yang kita lakukan sendiri.

maka, andai kita menderhakai bapa yang munafik sekalipun, yang mengabaikan tanggung jawabnya pada Allah dan pada amanah yang terpikul di bahunya, kita berdosa. hatta, jahat mana sekalipun ibu atau bapa kita, itu tidak akan dapat menjadi alasan kita untuk memandang hina pada mereka. itu bukan penyebab untuk kita melanggar arahan mereka. itu bukan menjadi alasan untuk kita buat apa yang mereka tidak suka dan mengabaikan pula apa yang menjadi kegembiraan mereka. selagi mereka tidak bertentangan dengan hukum Allah. kerana andai bertembung kehendak manusia dengan syariat Ilahi, tiada dolak dalih dalam siapa yang kita kena patuh.

soal jodoh, anne , memang sukar andai pilihan kita bukan pilihan ibu dan bapa kita. apatah lagi kalau bagi kita, bakal suami kita itu menepati ciri-ciri suami mithali. dia pada kita adalah calon terbaik buat kita, tapi malangnya pendapat kita tidak sama dengan pendapat bapa kita.

mungkin, dia berpengalaman buruk dengan orang yang kononnya berpegang teguh pada ajaran al-quran tapi rupa-rupanya syaitan bertopengkan manusia. atau mungkin menurut pengalaman hidupnya, status orang yang alim ini tidak dipandang tinggi oleh masyarakat, apatah lagi sekiranya orang alim yang jumud pandangannya. lalu, pada dia , ugama itu bukan tunggak utama calon menantu, tetapi menantunya harus orang yang memiliki ketampanan sosial dan dapat membanggakannya apabila dia berada di tengah-tengah masyarakat.

kalau kita belum berkahwin, cubalah cara untuk melembutkan hati ibu dan bapa kita dalam menerima pilihan kita, berdoa, jaga perhubungan dengan kekasih agar tidak menjadi alasan untuk digunakan kembali dalam membidas kita, buatlah solat istikharah.

namun, andai telah selamat menjadi suami isteri, maka cubalah cara lain. beri hadiah selalu, berdiam apabila disindir-sindir, sabar apabila dilayan endah tak endah, sentiasa bermuka manis.

cuba buat pelbagai cara untuk rapatkan silaturrahim antara suami dan bapa. walau hadiah kita yang beli tapi katakan diberi suami kepada bapa kita. namun,yang paling penting doa selalu agar hati bapa terbuka untuk menerima kita. buat solat hajat khusus untuk itu. berkemampuan? doalah di tanah haram. dalam masa yang sama jangan berputus asa berusaha untuk melembutkan hati bapa.

bacalah doa-doa pelembut hati dan hembuskan ke bapa dan dalam minumannya. mudah-mudahan dipermudahkan.

namun, sebenarnya, bercinta sebelum kahwin terutama yang tidak mampu menjaga syariat lebih banyak mengundang buruk daripada baik. bahagianya rumahtangga yang terpelihara daripada segala maksiat sejak mula perkenalan hingga ke jinjang pelamin.

45 Komen »

  1. Assalamualaikum nama saya (vasim) byrose,, saya mencintai seorang gadi yang bernama (penllyn),,tetapi Ibu bapa saya x setuju dgn teman saya,, kami benar 2 saling menyintai,, saya mau tinggalkan pun susa,, sebab saya telah buat banyak kesalahan terhadap gadis tersebut,, saya ingin menanngung dosa saya pada gadis tersebutt,, saya meminta tlg doakan pada Allah S.W.T utk kami bersatu.. saya suda hadapi banyak cabaran dari Allah S.W.T,, saya sangat meminta cara untuk membuat hati ibu saya lembut.. untuk menerima kami ini, saya tidak tau apa lagi yang saya ingin cakap,, tolong bantui kami.. sekian Wassallam

    Komen oleh vasim — Mac 24, 2011 @ 2:07 am | Balas

    • buat solat hajat 3 malam berturut2 ikhlas kerana allah, kemudian istighfar seribu kali setiap kali selepas solat. lepas tu berdoa agar allah naikkan kekuatan jodoh dengan gadis tersebut dan lembutkan hati orang tua serta minta allah mudahkan urusan.

      jika tak berjaya, ulang semula solat hajat sehingga allah makbulkan. sekarang ni kekuatan jodoh dengan gadis tu hanya 50%. tak cukup kuat untuk membolehkan berkahwin, insyaallah. wallahualam.

      Komen oleh intanrohaida — Mac 25, 2011 @ 11:12 am | Balas

  2. as salam sy nk mntak pndangan knapa org tua sy sprti mlayan sy mcm bkn ank dia.sdangkan sy ank sulung dia.dia mlebihkan adik2 dari sy.sy slalu dimarahinya

    Komen oleh akim — Julai 11, 2011 @ 3:19 pm | Balas

    • mungkin kerana sifat kita sendiri,. zulmat atau sifat buruk awak tinggi. 90%. bersihkan zulmat dan masukkan kebaikan ,. munajat dengan allah,. banyakkan istighfar. boleh hubungi sy untuk rawat insyallah.

      Komen oleh intanrohaida — Julai 15, 2011 @ 10:36 am | Balas

      • Saya mengalami nasib serupa. Abah saya sering memarahi saya walaupon kesalahan dilakukan oleh adik adik. Bagaimana cara tuk hilangkan sifat yang tak baik dlm diri?

        Komen oleh Nisa — Oktober 15, 2011 @ 11:32 am

  3. assalammualaikum..sy nak tanya.apa doa yg boleh kiter amalkan untukl kuatkan jodoh dah lembutkan hati mak untuk terime pilihan kite..kuat sgt tentangan dr mak..tak tertanggung rasanya..

    Komen oleh ana — Ogos 1, 2011 @ 11:09 am | Balas

    • doa dengan kesungguhan pada allah. tiada doa khusus. cuma jaga adab berdoa dan mintalah denganNYA. tiada daya dan upaya melainkan dengan izinNYA. jangan dilawan cakap ibu .berdoa secara senyap. jangan memberontak dan bagai. banyakkan bertenang dna beristighfar. masalah begini sebenarnya boleh dirawat, insyaallah. boleh hubungi saya jika berminat untuk merawat. awak ada masalah lain ni. takpelah . hubungi saya. insyaallah saya cerita lanjut

      Komen oleh intanrohaida — Ogos 1, 2011 @ 3:46 pm | Balas

      • masalah sy sama seperti ana.. kedua-dua org tua tentangan sgt2..lagipun dorg tak pernah jumpa dia. hanya tau pekerjaan nye. pelajaran setakat spm jika nk dibandingkan ngn saya degree.. tidak berharta.. walhal, sejak saya menimpa macam2 musibah.. dia yang banyak membantu saya dalam segi kewangan dan semangat. family dia boleh terima saya dan mereka pun tau family saya tidak boleh menerima dia sbg pilihan hidup saya. alasan family saya, kemungkinan dia akan mempergunakan saya.
        skg ni kami hanya mampu berdoa dan bersabar shingga kluarga boleh terima dia. saya pula tak sanggup buat dosa ngn kedua ibubapa (sebab masih berhubung dengan sidia), dan dosa saya keluar berdua selalu. Saya masih belum nampak buruk saya berkawan dengannya.

        dan dia pula banyak bersabar.

        Komen oleh ja — September 8, 2011 @ 4:24 pm

      • hanya sabar dan solat sahajalah penolong kita. banyakkan munajat dengan allah. sesungguhnya jodoh dan pertemuan ini milik allah. jika memang lelaki itu jodoh saudari, insyaallah dia akan tetap jadi jodoh saudari, tetapi jika suratannnya berbeza, maka walau menggunung usahanya tetap tidak akan berlaku, kerana itu kita perlu panjatkan doa kepada allah, bukan mohon allah tetapkan jodoh kita dengan lelaki itu tetapi minta agar allah mudahkan jodoh kita dengan lelaki yang soleh dan boleh membimbing kita ke jalan syurganya, berserah lah sepenuhnya kepada allah tentang hal jodoh , rezeki dsbnya, usaha dan ikhtiar itu perlu tetapi kita tetap perlu nampak allah , kerana dia yang maha mengetahui , andai kita yang tetapkan ..lelaki ini baik untuk kita, dan kita mohon jodoh kita dengannya tetapi allah yang lebih mengetahui betul atau tidak lelaki itu elok untuk kita, andai kita mohon dan allah makbulkan tetapi sebenarnya dia bukan lelaki yang terbaik untuk kita, maka kita akan susah di kemudian hari, maka doalah agar allah yang maha mengetahui yang menetapkan jodoh kita, itulah yang terbaik.

        namun saudari ada masalah saka keturunan yang menghalang kekuatan jodoh, salah satu usaha yang perlu adalah membuat rawatan membuang saka agar jodoh tiada halangan.

        Komen oleh intanrohaida — September 12, 2011 @ 10:41 am

  4. salam,,,mcm mna nk lembutkn hati seorang ayah supaya dia blh trma pilihan hati sy n merestui hbgn sy dgn kwn llki sy..mslh sy skrg,,pilihan hati sy bkerja jauh d laut, brpendidikan stakat spm je ,,syrat bapa sy,,dia inginkn menantu yg kje darat n brpendidikan staraf sy iaitu degree,,,ayah sy pnh ckp klu ssh jpe mcm khndk dia,,,x kwen pn xpe,,,sy agk trkilan ngn khndk ayah sy 2,,,mmg dr kck hgga skrg,life sy agk d control oleh fmly..slama brkwn dgn kwn llki sy nie,,dia x pnh mngmbil ksmptn pape pd sy n cara dia btul2 mnnjukkn dia serius dlm hbgn km dan dia sdh melamar sy,,,sy skrg dlm dilema,,dua2 sy syg,,ayah n dia,,,sy x smpi ati nk sakitkn ati mereka bedua…tlg la bg panduan untuk sy atasi mslh sy nie..

    Komen oleh dlm dilema — November 20, 2011 @ 8:30 pm | Balas

    • bisikan ayah yang tidak suka akan kawan lelaki datang dari bisikan nafsaniah. bisikan buruk, elemen angin, tanah nya sangat tinggi. kena rawat dirinya, insyaallah membantu.

      Komen oleh intanrohaida — November 21, 2011 @ 12:35 pm | Balas

  5. Salam,

    Saya ingin mohon nasihat puan berkaitan masalah saya. Saya berumur 27 tahun dan telah berseddia untuk mendirikan rumah tangga. Saya telah mempunyai pilihan hati tetapi mendapat tentangan hebat dari kedua ibu bapa memandangkan kawan lelaki saya merupakan seorang duda yang memounyai empat orang anak. Pelbagai cara saya cuba untuk memenangi hati kedua orang tua saya tapi mereke tetap berkeras dengan keputisan mereka untuk tidak menrima pilihan hati saya. Saya berasa sangat sedih dan tertekan dengan perkara ini kerana ibu bapa tidak pernah memberikan saya peliang untuk menjelaskan tentang status teman saya serta menyekat saya daripada mengecapi kebahagiaan. Tolong lah saya. Terima kasih

    Komen oleh Nurul — Disember 28, 2011 @ 2:25 pm | Balas

    • boleh col saya untuk pertanyaan , insyaallah

      Komen oleh intanrohaida — Disember 28, 2011 @ 2:31 pm | Balas

  6. salam,saya ingin memohon nasihat puan mengenai masalah saya. saya berumur 28tahun dan mempunyai pilihan hati berusia 30tahun tetapi ibu bapa saya tidak merestui hubungan kami dengan alasan lelaki tersebut tidak mempunyai pekerjaan dan ju ga penyebab saya berhenti bekerja. sedangkan sebab saya berhenti bekerja kerana saya tidak yakin dapat meneruskan pekerjaan itu dengan baik,tetapi ibu bapa saya tetap percaya bahawa lelaki tersebut telah memberi “guna” kepada saya.sedangkan lelaki tersebut sendiri memaksa saya agar bekerja kerana ibu bapa saya telah memberitahunya jika saya tidak bekerja kami tidak akan dibenarkan berhubung.untuk pengetahuan puan juga teman lelaki saya telah dipaksa berkahwin dgn wanita lain atas sebab2 tertentu tatapi sekarang mereka dalam proses penceraian. ibu bapa saya tidak pernah mahu memberi peluang kepada teman saya untuk menjelaskan hal sebenar. saya sangat sedih dengan hal ini dan teman lelaki saya juga seolah2 berputus asa kerana ibu bapa saya sering menuduhnya penyebab saya tidak mahu bekerja…saya mohon bantuan dan pandangan puan..terima kasih

    Komen oleh bingung — Mac 24, 2012 @ 10:55 pm | Balas

    • boleh col saya utk diagnos masalah sebenar, insyaallah

      Komen oleh intanrohaida — Mac 28, 2012 @ 8:29 am | Balas

  7. assalamualaikum puan. Saya mengalami masalah pilihan hati tak direstui.Ada seorang lelaki BUKAN warganegara malaysia mengaku menyukai saya melalui hp mak saya. Orang itu mmbuka kedai di depan kedai mak saya. Mak kata mak suka dia sbb baik. saya dah bgtahu mak saya xnk lelaki tu. mak sy buat deal, saya tak boleh berkawan langsung dengan pilihan saya. Masalah mak saya dia xkenal dengan pilihan hati saya. mak saya cuma pernah tgk si dia di Fb dan terus tidak merestui. Dia langsung tak nak jumpa pilihan saya. Katanya kaya lah, muda setahun lah, nnti dah umor 40 tahun, bercerai berai lah, kahwin lainlah, ( mak si dia cikgu dan ayahnya arkitek, sedangkan parents saya cuma berkerja sendiri). Dia tak nak habis-habisan. sampai kata kalau saya khwin dengan si dia mak saya tak akan jejak kaki ke rumah. saya berusia 23 tahun dan dia kata cinta saya cuma cinta monyet. kalau dah umor 27 dan tak ada pilihan tak apalah pilih si dia. kami berdua sama2 belajar di ipta , tp berbeza ipta. Keluarganya kuat agama, itu yang menarik hati saya. macm mana nak lembutkan hati mak saya? dia degil dan panas orangnya. mak saya anak ke 6 dr 10 beradik. tolonglah saya puan. saya bingung.

    macm mana saya nak cntct puan?

    Komen oleh perlu bantuan — Jun 8, 2012 @ 12:44 am | Balas

    • col hp saya 013 6215110. col lebih mudah untuk berinteraksi. sukar dalam sms dan blog atau emel. col saya, insyaallah.

      Komen oleh intanrohaida — Jun 9, 2012 @ 10:45 am | Balas

  8. Assalamualaikum akak…..sy lis..sy mcntai seseorg..kmi knl bru dlm 1 bulan lebih..kami bkenalan mlalui internet.. jarak kami jauh.. sy kelantan dn die shah alam.. kami pnh bjmpe.. tp hnye skejap.. mslh sy akak… sy nk mtk nsihat yg lebih dr akak..mcm mn sy nk lembutkan hati bapa sy yg sush nk trime if sy ad bteman ngn lelaki… kami mrncg ingin bertunang hjung thun ni..tp kami blum mtk izin dr bapa sy krn sy tkut bapa sy akn mrh sy.. ibu sy tiada mslh dlm hal ni.. tp sy hnye khuatirkn bapa sy… boleh x akak bg sdikit bantuan tok myelesaikn mslh sy ni.. terima kasih akak..

    Komen oleh NurliSuryani — Jun 8, 2012 @ 11:01 am | Balas

    • hati ni melibatkan perasaan , sangkaan dan emosi. memang boleh dirawat, insyaallah, dan kekuatan rawatan kena tinggi . kena hubungi saya untuk tahu syarat rawatan. insyaallah.

      Komen oleh intanrohaida — Jun 9, 2012 @ 10:44 am | Balas

  9. Aslm..sy berusia 27 thn dan tlh bnikah dgn suami org(35thn) d smpdn thailand tahun lalu..hgga saat ini keluarga sy tdk mngetahui prnikahan sy..madu sy br mngetahui kewujudan sy 3bln y lalu..hna kluarga suami y mngetahui prnikahn sy..mereka sgt mnyenangi kehadiran sy..semua ini brlaku dluar kehendak sy..sy tdk pnh tfkir u mnjd isteri kedua dan sy betul2 redha ketentuan dr Ilahi..tp mslh sy skrg, sy stsa dslubungi rs bsalah thdp isteriny dn jga keluarga sy..perlukh sy mnghubungi isterinya mnyatakn kemaafan atau sy mndiamkn dri seolah sy tdk wjud? adakah dgn mnghubunginya akan btmbh lg parah rs kecewa dn ksedihannya? Sy kdg2 dtg rs bsalah y amat tp semua dh blku..sy y memilih hidup spt ini..tp sejujurnya,pnikahn rahsia y sudah mncecah sthn ini sgt buat sy hdup tdk tenang..sy perlu stsa mnipu kluarga dn kdg2 sy tllu stress shgga sy fkir sy dh buat ksilapn y besar dn sy prlu bcerai..tp suami sy mmujuk u sy terus bsabar..smpi bl sy xpasti..wlu sy bahagia pnya suami tp hakikatnya sy derita krn berahsia dgn kluarga..mgkin ini blsn Allah pd sy krn mngambil suami org dn juga membelakangkn keluarga..tp sy cuma hamba Allah y pnya byk kelemahn dn berusaha u berubah mnjd lbh baik..sy stsa trfikir apa y harus sy lakukn u menghilangkn semua rs bersalah atas kesilapan y tlh sy lakukan..smpi skrg suami msih tdk pnya wang u bnikah scr rasmi dgn sy..sy dsuruh bsabar shgga dia pnya wang dn akn bjmpa keluarga sy dn bnikah semula d malaysia spt pasangan lain bnikah..puan,sy betul-betul buntu..apa y harus sy lakukan? Sy sgt mnyayangi keluarga sy dan jga suami..adakah betul tindakan sy bsabar bterusan menipu keluarga? Sy skrg lgsg xdbenarkn bkerja sdgkn suami sgt tdk mampu krn mnanggung hutang y byk krn trtipu dlm urusan bisnes..hrp sgt puan dpt mbantu mberi kata2 sokongan buat sy dan apa tindakan sewajarnya y perlu sy lakukn..tksh.

    Komen oleh sumayya — Ogos 26, 2012 @ 4:28 am | Balas

    • boleh dirawat, insyallah

      Komen oleh intanrohaida — September 2, 2012 @ 6:21 am | Balas

  10. Salam boleh saya dapatkan number phone puan?

    Komen oleh as — Oktober 4, 2012 @ 5:36 pm | Balas

    • 0136215110

      Komen oleh intanrohaida — Oktober 6, 2012 @ 9:21 pm | Balas

  11. Salam, Saya mengalami masalah pilihan hati tak direstui, hanya kerana pd mula nye, tidak setaraf (saya lepasan universiti, dan dia, blajar ikm), dan baru-baru ni ibu mgatakan dia tidak suka keperibadian si dia..sebenarnya, itu alasan saja kak…”kalau orang tidak suka, macam2 alasan dia akan bagi, betul kan kak…”…hurm…saya tertarik dgn Keluarganya yang kuat agama, dan orang yang baik2. Saya mendapat tentangan yg cukup hebat daripada ibu saya…kami merancang utk btunang & berkahwin, tapi disebab kan ibu, saya terpaksa menangguh nya… macam mana saya nak lembutkan hati ibu saya? hatinya terlalu keras.. boleh tak akak bg sdikit bantuan utk saya myelesaikan masalah saya ni.. terima kasih akak..

    Komen oleh farhana — Oktober 5, 2012 @ 12:38 pm | Balas

  12. Salam kak, saya juga mengalami masalah, ibu tidak menyukai lelaki pilihan saya. Pada mula saya bawa ibu bjumpa, die suka, selepas mgetahu tidak staraf pendidikan kami, terus ibu menuduh, menghina, mencaci, dan membuat cerita2 yang tidak baik tentang teman lelaki saya kepada ayah saya… kami merancang utk membina masjid, tp dengan reaksi, dan perangai ibu, saya berasa sungguh tertekan…boleh tak akk tolong myelesaikan masalah saya?bagai mana saya ingin menghubungi akk?…

    Komen oleh Nurul — Oktober 5, 2012 @ 3:40 pm | Balas

    • col 013 6215110

      Komen oleh intanrohaida — Oktober 6, 2012 @ 9:20 pm | Balas

  13. assalammualaikum , macam mana saya nak pujuk pasangan saya untuk berkahwin ye , ada doa khusus tak dan macam mana nak pujuk hati kedua orang tua kami untuk bagi kami kahwin muda . saya takut allah akan tarik kemanisan cinta itu . ada doa khusus tak

    Komen oleh afiqah — Disember 7, 2012 @ 8:30 pm | Balas

  14. as salam, bagai mana boleh saya menghubungi puan ya? saya ada masalah yang ingin ditanyakan kepada puan.

    Komen oleh wanie — Mei 2, 2013 @ 4:15 pm | Balas

    • no tel saya 013 6215110. col jangan sms tapi utk col sms dulu, nanti sy maklumkan bila sy free

      Komen oleh intanrohaida — Mei 3, 2013 @ 7:19 pm | Balas

  15. asalamualaikum akak…mcm mne nak lembutkan hati seorg ayh yg teralu ego dgn pendiriannya….???sy sgt kecewa dgn sikap ayh sy yg sy hormati selama ini. segala kehendak ayh sy turuti selama ini….sy cuba menjadi ank yg baik dmatanya…puas suda sy cuba pujuk,tetapi tidak berhasil. sy dan kekasih merancang untuk mendirikan rumah tngga tahun hdpan kerana tidak snggup lagi bergelumang dgn hubungan cinta yg tidak halal ini…tetapi ayah sy tidak merestui hubungan saya dan kekasih . alasan ayh tidak mau merestui hubungan saya kerana kekasih sy seorang anggota polis peringkat bwahan, dan .faktor berbeza negeri…sy berumur 21 thn dan kekasih sy berumur 23 tahun…kami menjalinkan hubungan cinta jarak jauh..tujuan kami melakukan hungungan jarak jauh adalah kerana untuk menghindari maksiat. kami tidak pernah keluar bersama….dan kami hanya bertemu dirumah saya sahaja hnya sekali 2 dalam setahun. setiap kali kekasih sy dtg rumah ayh akn keluar dr rumah..ayah pernah memberi amaran kepada sy samaada untuk memilih keluarga atau kekasih sy..soalan itu menyebabkan sy hilang arah dan tidak mampu berfikir dgn tenang dan waras …kedua2nya sy syg…sy tidak snggup untuk membuat pilihan ini…boleh tak akak bg sdikit bantuan utk sy myelesaikan masalah sy ni.. terima kasih akak..sy betul2 bingung dan sdih ini…

    Komen oleh fafa — September 14, 2013 @ 3:12 am | Balas

    • perkahwinan sebenarnya bukanlah hanay semata antara dua jiwa yang bercinta sahaja, tetapi turut membabitkan ahli keluarga kedua pihak terutama ibu bapa.
      sangatlah malang jika berkahwin tanpa restu orang tua…

      banyak kes begini yang datang pada saya,. saya sarankan ikhtiar utk lembutkan hati bapa dengan rawatan , muga Allah akan makbulkan . inshallah.

      Komen oleh intanrohaida — September 19, 2013 @ 8:47 am | Balas

  16. terima kasih .amin insyallah..maaf .maksud akak rawatan yg bgaimana?

    Komen oleh fafa — September 21, 2013 @ 2:06 am | Balas

    • kena rawat semua punca. boleh col saya

      Komen oleh intanrohaida — September 23, 2013 @ 9:03 am | Balas

  17. Assalamualaikum Puan,
    Puan masalah saya lebih kurang sama dengan masalah2 dengan yang lain, hubungan percintaan saya dengan dia dihalang oleh ayah saya dengan alasan dia orang kelantan dan tidak bekerja kerajaan. Sedang ayah pernah menyuruh saya memberitahu keluarga sekiranya saya telah mempunyai kawan lelaki tetapi bila saya dah suarakan hasrat si dia untuk berjumpa keluarga, ayah terus menentang dan marah2 saya dengan ucapan yang buatkan hati saya makin tawar untuk berkongsi cerita peribadi saya kepada keluarga tambahan pula mak sudah menambah2 cerita yang tak pernah saya ceritakan hal berkaitan si dia kepada mak. Ayah langsung tak mahu berjumpa dengan si dia, sedangkan adik2 lelaki saya telah bawa teman wanita mereka pulang ke rumah untuk berjumpa ayah & mak tanpa merancang apa2. Ayah sering mengatakan dia mahukan menantu yang setaraf, sekufu dan sama taraf dengan keluarga kami, sedangkan kami hanya keluarga biasa yang hidup secara sederhana & golongan pertengahan bukannya dari kalangan orang berada. Ayah merupakan seorang penjawat awam, begitu juga dengan saya (keputusan ayah untuk saya bekerja kerajaan). Dari kecil hingga sekarang segala perjalanan hidup saya ditentukan oleh ayah. Saya tidak menafikan seorang ayah mahukan yang terbaik untuk anak2 tetapi apakah saya yang bersalah dalam hal ini?

    Saya pernah memohon bantuan mak untuk menyuarakan hasrat saya tetapi lain pula yang disampaikan oleh mak pada ayah (ini yang saya dengar sendiri secara curi2 ketika mak menceritakan kepada ayah berkaitan hal saya). Ayah pernah mahu memperkenalkan saya dengan seorang rakan sekerja yang sebaya dengan saya. Saya pernah cuba berinteraksi dengannya melalui satu ruangan sosial iaitu ‘wechat’ tetapi lelaki ini lebih banyak pendiam dari menjawab soalan2 saya. Lebih kurang 10 yang saya tanya 2 patah je yang dia jawab. Dari cerita2 yang ayah selalu war2 kepada kami sekeluarga rakan sekerjanya itu berasal dari kg yang sama dengan ayah dan kononya keluarga lelaki tersebut lebih berpelajaran sedangkan pilihan saya berasal dari negeri yang memang terkenal dengan ‘lelaki pemalas’. Tetapi Alhamdulillah, lelaki itu tidak menunjukkan yang dia minat utk meneruskan hubungan kami apabila ayah memberitahu lelaki tersebut akan menyambung pelajarannya kembali.

    Untuk makluman Puan, penyebab utama ayah tidak berkenan dengan lelaki pantai timur kerana kebanyakan rakan2 ayah dari pantai timur berkahwin lebih dari seorang, jadi ayah risau yang saya kan dimadukan dan dipaksa behenti kerja dan dipaksa bekerja kg sekiranya saya bekahwin dengan pilihan saya. Puan, saya bekenalan dengan pilihan saya selepas saya mendapat tahu dia telah mula berhijrah keluar dari kampungnya sejak dari usia 19 tahun. Dan dia telah bekerja di negeri saya. Semua ahli keluarga telah mengetahui kisah kami ini, dan keluarga menerima saya. Ini membuatkan saya semakin diburu serba salah. Puan, mungkin agak keterlaluan jika saya mampu menceritakan segala kebaikan yang saya lihat di ketika & saat ini disini kerana hati saya lebih memilih dia dari pilihan ayah. Saya juga telah melakukan solat istikharah, tetapi sebelum saya melakukan solat istikharah, hati saya berbolak balik…seumpama hati saya tetap memilih pilihan saya seperti saya tidak yakin dengan pilihan Allah utk saya.

    Puan, apa yang boleh dan patut saya lakukan untuk melembutkan hati ayah dan keluarga saya agar menerima pilihan saya? Apakah cara saya ini salah dlm menentukan keputusan hidup saya??

    Komen oleh Gadis Kampung — Januari 3, 2014 @ 11:30 pm | Balas

    • Sebenarnya ada sebab allah beri ujian ni , dan pasti ada hikmah disebaliknya. Namun utk bahagia, redho ibu n bapa sangat penting.

      Komen oleh intanrohaida — Januari 13, 2014 @ 3:13 pm | Balas

  18. Assalamualaikum Puan..
    Saya Siti..saya mempunyai masalah yg sama seperti semua rakan2 di atas..3 tahun lepas saya menaruh suka kepada seorg duda berumur 40 tahun dan mempunyai 2 org anak..Saya berumur 27 tahun..semasa saya mula menaruh suka kepadanya, saya membuat solat istikhorah..dan hati tetap kuat padanya sedangkan saya malu utk berterus terang kepadanya..dan kerana serabut dgn perasaan tu, saya membuat decision utk berhenti kerja dan mencari kerja di tempat lain..tapi entah mcam mana, saya cuba menghubungi nya dan respon kami bercinta hingga hari ini..Masalah saya sekarang, saya sudah membawa dia berjumpa semua family termasuk pakcik,makcik, dan sedara mara..feedback di beri semua setuju dan suka dgn nya..tetapi hanya ayah yg berkeras hati tidak setuju dgn pilihan saya..ayah mempunya sejarah yg sama dengan lelaki yg saya kenal ini..Ayah seorg duda dan dia berkahwin dgn emak tanpa memberitahu status nya.. jadi dalam masalah ini, saya bertanya kenapa ayah tidak suka kepada lelaki pilihan nya…Jawapan ayah, dia ada anak dan dia sudah tua..hingga hari ini saya tidak boleh terima jawapan ayah.Ayah juga ada anak…cuma ayah tak tua masa ayah kawin dgn mak..Mak pun sekarang rungsing tentang diri saya..Mak tak mampu nak tolong saya..Mak kata mak hanya boleh berdoa supaya hati ayah lembut..Dan saya, solat hajat dan selalu berdoa supaya hati ayah lembut..saya taknak lagi keluar berdua dan itu akui semua nya dosa..,sekarang saya takut nak balik kampung risau ayah marah pada saya..saya sekarang banyak berserah dan tawakal…tapi kadang2 bisikan iblis suka kacau saya..itu yg merimaskan..
    Puan, ada tak doa untuk saya lembutkan hati ayah. Ikhtiar saya sekarang, selalu solat hajat supaya ayah lembut hati..

    Komen oleh Siti — Januari 16, 2014 @ 6:11 pm | Balas

    • ye memang sedih jika pilihan hati tidak disetujui oleh orang tua kerana kita perlu redho mereka untuk kita berkahwin dan seterusnya berbahagia dalam alam rumah tangga. keuatan ayah nak setuju hanya 20%. terlalu lemah, ibu awak juga tidaklah terlalu bersetuju , hanya 60% sahaja. saya nampak atah idak bersetuju ini ada asasnya , kerana dia risaukan awak , kemungkinan awak tidak sesuai menjadi ibu kepada anak2 lelaki itu,.. dan akan bermasalah di kemudian hari.

      jadi mungkin ada baiknya akur dengan kehendak ayah,.. tetapi jika awak mahu untuk cuba lembutkan hati ayah, mungkin boleh dirawat, untuk merawat, boleh hubungi saya. inshaallah.

      Komen oleh intanrohaida — Januari 16, 2014 @ 6:34 pm | Balas

  19. Assalamualaikum Puan,
    Saya nak minta pendapat berkenaan masalah saya. Saya telah berkenalan dgn seorg lelaki dari pantai timur. Kami sebaya. Kami telah berkawan hampir 8 bulan. Dan dia pernah meluahkan hasrat untuk menjadikan saya sebagai isteri nya. Dan saya pun telah menyuarakan hasrat dia kepada kedua ibu bapa saya. Tetapi mendapat tentangan dari ibu bapa saya terutama bapa saya yang tidak menyukai lelaki pantai timur tambahan pula dia hanya bekerja kilang dan terpaksa menangung adik2 yg ramai di kg kerana dia anak sulung. Bapa mahukan lelaki yg setaraf dgn keluarga kami. Apa yang harus saya lalukan Puan? Saya benar2 telah menyayangi dia.

    Komen oleh cikredjambu — Februari 17, 2014 @ 12:43 am | Balas

    • restu dan doa dari ibu bapa sangat penting dalam melangkah ke alam rumah tangga. kekadang bantahan mereka adalah ilham dari allah. kekadang ia adalah ujian atau kafarah dosa. namun, kita boleh ikhtiar untuk mendapatkan restu mereka, inshaallah.. boleh hubungi saya jika mahu cuba merawat. inshalalah

      Komen oleh intanrohaida — Februari 17, 2014 @ 10:48 am | Balas

      • Terima kasih Puan. Rawatanyang bagaimana ya Puan maksud Puan?
        Bagaimana untuk menghubungi Puan?

        Komen oleh cikredjambuikredjambu — Februari 17, 2014 @ 11:55 am

      • boleh membuat rawatan untuk memudahkan jodoh, inshaallah. boleh col saya 013 6215110

        Komen oleh intanrohaida — Februari 26, 2014 @ 11:15 am

  20. help

    Komen oleh sedih — Jun 6, 2014 @ 6:22 pm | Balas

    • boleh whatsapp saya. 0136215110

      Komen oleh intanrohaida — Julai 1, 2014 @ 11:38 am | Balas

  21. Hello Puan, saya ingin bertanya sedikit.. saya beragama non muslim dan bf saya adalah muslim..kami berkenalan sudah hampir 3 setahun..saya sudah mengenali keluarga bf saya dan menganggap mereka keluarga saya sendiri dan mereka lebih memahami saya daripada keluarga sendiria kerana saya tidak rapat dengan keluarga saya k…. saya sangat mencintai bf saya, walaubagaimanapun hubungan kami terlarang kerana bapa saya tidak mengizinkan saya masuk islam. Saya amat seddih kecewa kerana saya tidak sanggup berpisah dengan kekasih saya.. Kerana sepanjang percintaan kami, ketika susah senang saya.. dia akan berada di sisi saya…Saya terpaksa menjaga hati kedua2 pihak keluarga.. Saya amat terseksa dalam keadaan ini.. Semoga Allah mempermudahkan perhubungan kami..Adakah Puan pernah menemui kes sperti saya dan bagaimana saya mengharungi semua ini.

    Komen oleh Allah help me — Jun 6, 2014 @ 6:30 pm | Balas

    • inshaallah boleh whatsapp saya. 0136215110

      Komen oleh intanrohaida — Julai 1, 2014 @ 11:38 am | Balas


Suapan RSS untuk komen-komen bagi kiriman ini. URI Trackback

Tinggalkan Jawapan

The Rubric Theme. Blog di WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 221 other followers

